Registreringsbesiktning av USA import

Allt som rör bilarna

Inläggav jens » 08 07 01, 19:25

Hej igen
Har pratat med en höjdare på bilprovn. och han ger sig inte,bullerprov from 72 o upp. :twisted:
////Jens
Manage Attachments
Användarvisningsbild
jens

byråkrater

Inläggav Ingo » 08 07 01, 21:21

Tja man ska väl inte förvånas över vad våra byråkrater hittar på.
men antagligen något nytt som "EU" hittat på och enbert tolkas på det sättet i Sverige... :(
Därför chefen på bilprovningen i stan sa det var lugnt då för min del...(71,a)
men sett på bla camaro forumet att någon med 72,a tvingades skaffa intyg,men de flesta slapp.
man tycker att sådana där uppgifter borde finnas i registret när 1 bil från regionen typats?
Men det vore ju för enkelt givetvis.
Det här är så idiotiskt att man borde gå vidare och besvära tjänstemännen lite högre upp och be om motiv till varför intyget behövs.... :twisted:
Användarvisningsbild
Ingo

Re: byråkrater

Inläggav FastCat » 08 07 04, 17:14

Ingo skrev:Tja man ska väl inte förvånas över vad våra byråkrater hittar på.
men antagligen något nytt som "EU" hittat på och enbert tolkas på det sättet i Sverige... :(
Därför chefen på bilprovningen i stan sa det var lugnt då för min del...(71,a)
men sett på bla camaro forumet att någon med 72,a tvingades skaffa intyg,men de flesta slapp.
man tycker att sådana där uppgifter borde finnas i registret när 1 bil från regionen typats?
Men det vore ju för enkelt givetvis.
Det här är så idiotiskt att man borde gå vidare och besvära tjänstemännen lite högre upp och be om motiv till varför intyget behövs.... :twisted:

Reglerna har funnits relativt länge. Förr kunde man med lite hjälp få ett TÜV-intyg på bilen och bara sticka detta under näsan på besiktningsgubben (det gjorde jag 2005). Idag får man lösa det med ett intyg från Dekra. Att vissa bilar slinker igenom utan intyg är inget annat än tur för ägaren och okunskap hos bilprovningen..
Användarvisningsbild
FastCat

Hastighetsmätare

Inläggav Hlb » 08 07 05, 21:50

Hej

Tack för alla svar på frågan om reg besiktning. Känns som att jag har fått kläm på det mesta. Blir dock spännande och se om jag klarar mig utan bullerintyg. Oddsen verkar dock vara dåliga.

Har en ytterligare fråga. Hittade en konverter som sätter fart på hastighetsmätarvajern med +44% eller +78%. Då borde en mph mätare kunna visa km/h med en rimlig felvisning. Har någon provat detta? Vore intressant att höra innan jag köper den ( www.transmissioncenter.net).
Användarvisningsbild
Hlb

Re: Hastighetsmätare

Inläggav Ingo » 08 07 06, 9:29

Hlb skrev:Hej

Tack för alla svar på frågan om reg besiktning. Känns som att jag har fått kläm på det mesta. Blir dock spännande och se om jag klarar mig utan bullerintyg. Oddsen verkar dock vara dåliga.

Har en ytterligare fråga. Hittade en konverter som sätter fart på hastighetsmätarvajern med +44% eller +78%. Då borde en mph mätare kunna visa km/h med en rimlig felvisning. Har någon provat detta? Vore intressant att höra innan jag köper den ( www.transmissioncenter.net).

Nja funkar mätaren så nöj dig med det.
För bilprovningens del gäller att nålen ska röra sig när dom kör sin runda....
Däremot måste du ju skaffa "permanent märkning för km/h...
Endel har ju fått igenom siffror tejpade på glaset...
När du ska ha rätt hastighet,skaffa gps...
Utväxlingen tillkonvertern skiljer väl för att det fanns olika utväxlingar i slutväxeln,inte just mot mph-km/h,så stämmer den i usa,så ska den ju stämma någorlunda här också.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Egil Viddal » 08 09 02, 22:16

Har det samme problemet her i Norge vedrørende registrering av bilen som vanlig "bruktimport". Har et TUV dokument men dette gjelder en en annen bil - dvs dokumentet har ikke chassisnummeret til min bil. Dette fører til at Biltilsynet ønsker at jeg fremlegger TUV papir med mitt chassienummer.

Hvor henvender en seg for å få tak i TUV papir/DEKRA/"bullerinntyg" til en Pantera?
Egil Viddal

Bergen
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Inläggav Janne » 08 09 02, 22:35

Hej Egil. Det finns en svensk sida på nätet, där kanske de kan hjälpa dig
www.dekra-automotiv.se pröva och tag kontakt med dom.

Ha de!

Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Egil Viddal » 08 09 03, 7:25

Takk for hjelpen :lol:
Egil Viddal

Bergen
Användarvisningsbild
Egil Viddal

USA import -Dekra attest på "Buller"

Inläggav Egil Viddal » 08 09 22, 10:34

Har sjekket dette med Dekra og har fått følgende svar fra Teknisk Service i Dekra:

"Jag har kontrollerat om det finns underlag för dokumentationen och vet att vi ej har underlag, vilket innebär att vi måste göra speciella prov på er bil för att konstatera att billen uppfyller kraven på buller och bromsar. Ett sådant prov vet jag ej för tillfället vad det kostar. DEKRA ska göra sådana prover i början av oktober, i Karlstad "

Jeg har papirer på bremser mv. fra Roland- men mangler papir på Støy/buller. TÛV Hansa ved Mahler brukte å attestere dette - men papir fra Hr. Mahler blir ikke godtatt uten underlagsdokumentasjon :cry:

Jeg får sjekke videre om det finnes underlagsdokumentasjon eller om en må ta test/prov hos Dekra.

Uansett har jeg fått norske skilt på bilen min :D. Jeg registrerte bilen som "bevaringsverdig kjøretøy" Dette bety at jeg har litt begrensninger mht. bruken av bilen og at den må være "noenlunde" orginal. Så får en se om en får tak i dokumentasjon slik at en kan registrere bilen som "vanlig" bruktimport til neste år.
Manage Attachments
Egil Viddal

Bergen
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Registreringsbesiktning av USA import

Inläggav Hlb » 08 10 31, 15:46

Tack för alla responser på mina frågor om reg.besiktningen.

Besktigade idag bilen och registreringsbesiktningen gick utan problem och utan bullerintyg! Puhh!! :D

Tyvärr så var det regn och rusk - så det blir att rengöra bilen igen. :(

Den vanliga besiktningsdelen gav dock 3st 2or.

1/ Svag handbroms
2/ Den nya hastighetsmätaren "slår". Troligen sitter problemet i det nya vinkeldrevet.
3/ Hög CO halt 7,0 %. Gränsvärdet är 4,5%.

1 och 2 skall inte vara något problem att fixa. CO halten är dock inte min paradgren - tar gärna emot tips om hur jag fixar det.
Användarvisningsbild
Hlb

Inläggav Guson » 08 10 31, 16:40

"Slående" hastighetsmätare kan också bero på kärvande vajer. Kolla så den inte ligger klämd eller i tvära böjar.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Janne » 08 10 31, 18:05

Tips för nummer 3. Slå i ca; 30-40 procent E85 så får du kanon värden om det inte går att justera ner på blandningen.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Re: Registreringsbesiktning av USA import

Inläggav Ingo » 08 10 31, 21:03

Hlb skrev:Tack för alla responser på mina frågor om reg.besiktningen.

Besktigade idag bilen och registreringsbesiktningen gick utan problem och utan bullerintyg! Puhh!! :D

Tyvärr så var det regn och rusk - så det blir att rengöra bilen igen. :(

Den vanliga besiktningsdelen gav dock 3st 2or.

1/ Svag handbroms
2/ Den nya hastighetsmätaren "slår". Troligen sitter problemet i det nya vinkeldrevet.
3/ Hög CO halt 7,0 %. Gränsvärdet är 4,5%.

1 och 2 skall inte vara något problem att fixa. CO halten är dock inte min paradgren - tar gärna emot tips om hur jag fixar det.

Ok etanol kan hjälpa,men det ska inte behövas.
Att serva bilen först o främst.
stift tänddelar,samt fräsch motorolja gör en del.
Sedan ska du kolla tändningen.
Låg tändning ger långsammare förbränning ,och renare avgaser(och tyvärr lägre effekt och högre bränsleförbrukning)
och ställer man den på gränsen högt så blir bränsleförbrukningen lägre man oftast hög co (snabbförbränning)
kan ju vara tjafs med vacumförställning o dyl.
Skitigt luftfilter gör att bilen chokar och går fett,vilket ger hög co.
Användarvisningsbild
Ingo

Godkänd och klar

Inläggav Hlb » 08 11 14, 21:09

Nu är ombesiktningen också avklarad och importen är klar.

En dos etanol i tanken löste CO halten temporärt innan förgasaren renoveras i vinter. Den visade sig läcka bensin så en genomgång är nödvändig.
Hastighetsmätaren löstes till slut med en egentillverkad mätartavla bakom glaset, inspirerad av exempel på vad andra har åstadkommit. Efter mycket knåpande så blev den nästan en exakt kopia av orginalet.

Handbromsen krävde bara en justering och sedan var det klart.

Tack för all råd och förslag på vägen.

Nu skall bilen få en rejäl översyn innan det bär ut på vägarna nästa år......
Användarvisningsbild
Hlb

Föregående

Återvänd till Teknik