Registreringsbesiktning av USA import

Allt som rör bilarna

Registreringsbesiktning av USA import

Inläggav Hlb » 08 06 24, 21:53

Jag har köpt en 72a i USA som kommer hem i höst. Tänkte använda tiden fram till att bilen kommer hem med att förbereda registreringsbesiktningen.

Såvitt jag vet måste följande fixas:

1/ Bakljusblinkers skall visa orange ( nu rött ) samt ha godkänd reflex

Har någon erfarenhet av att enbart byta blinkerslampan till orange? Godkänns det eller måste ett nytt glas köpas?

2/ Blinkers och parkeringsljus fram

Skall bytas till vitt? ( nuvarande orange )

3/ Hastighetsmätare konverteras till km.

Tar gärna emot förslag på vem som kan göra detta?

4/ Strålkastare

Är amerikanska OK??

5/ Övrigt

Bullerprov? Eller ngt annat?

Tack för hjälpen
Hans
Användarvisningsbild
Hlb

Inläggav Janne » 08 06 24, 22:37

Hej Hans! Tog själv hem en -73à från USA. Det var inte speciellt komplicerat med reg besiktningen. Du måste ha orange blinkers och vitt parkeringsljus eller gult. Finns europeiska bakljusglas att handla. Fram får du hitta på en lösning, jag köpte vanliga enkla på bilfirman som var vita och orange.
Inget bullerprov behövs.
Med hastighetsmätaren körde jag en Marjasin, kopiera och klipp och klistra. Har nu köpt en Autometer som visar i km.
Enda anmärkning jag fick var att bakdäcken var för breda 335/35/17.
Hade köpt ett set orginal fälgar med däck men dom hann inte fram i tid till reg bes.

Lycka till.
Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Janne » 08 06 24, 22:52

Hej igen!
Glömde din fråga om strålkastare. Det är okey med sealbeam, men du vill säkert inte köra runt med det endå eftersom det ger ett värdelöst ljus.
Köp ett par H4 7" från tex. amazon mycket bättre ljus. Glöm inte bort bara att koppla dom över ett relä, annars blir det för mycket ström över ljusknappen. Gjorde själv det felet och fick en obehaglig upplevelse i 100km när det blev becksvart.

Ha de!
Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

krav

Inläggav Ingo » 08 06 25, 12:42

Det är från 75 det är krav på gul blinkers,och man kan även ha vit blinkers fram därföre utan problem ,så blinkers och parkering kan dela lampa.
Gul parkering brukar man däremot inte gilla,fast det händer att det går igenom också.
Finns inget krav på emärkta glas före 75 så man kan faktiskt tillverka egna glas till belysning.
reflexer krävs däremot,men där duger självhäftande e märkta.
vissa sealbeam godkänns men varför?.
sätt in en vanlig insats till en volvo 140 :D
om du inte har några carello liggande alltså.. :roll:
Hastighetsmätaren bör ju märkas "permanent" så helst ska glaset lyftas.
men vet dom som märkt på glaset och lagt en skiva till ovanpå och det har också godkänts.
men snacka med besiktningsmännen där du ska typa,så får du veta hur dom vill ha det.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav jens » 08 06 25, 15:56

Jag fick min regbes. för ca 1månad sen.
Var tvungen att ha bullerintyg,kostade 5500kr,man blev väl lurad igen :oops:
Min är en 72a

Jens
Användarvisningsbild
jens

Inläggav jens » 08 06 25, 17:04

Efter ett samtal med Janne var det tydligen fel av bilprovningen att kräva
mig på ett bullerintyg!!!

Jens
Användarvisningsbild
jens

buller

Inläggav Ingo » 08 06 25, 21:39

jens skrev:Efter ett samtal med Janne var det tydligen fel av bilprovningen att kräva
mig på ett bullerintyg!!!

Jens

min 71,a har jag ju inte typat än men den är ju förregistrerad ,så chefen på våran bilprovning trodde inte det skulle vara något speciellt som gällde,men han vill att jag skyndar mig så han får provköra :D ..
Bullerintyg på en 72,a verkar ju lite befängt,har du pratat med din egen bilprovning eller någon centralt?
Ofta så blandar dom reglerna med det som gäller nyare bilar..
Användarvisningsbild
Ingo

Buller

Inläggav Ingo » 08 06 26, 9:03

Har kollat runt lite men ser att man ibland kräver bullerintyg,antagligen står det i pärmen... :D
Men hittar inget år egentligen det borde börja gälla,så det är väl därför det är tveksamheter.
Som jag kan se borde det vara från 1976 man ska kräva bullerintyg.. :D
Men lättast är att prata med de besiktningsmän som ska göra typbesiktningen,och gärna när dom är tillsammans,för dom har ofta olika åsikter :roll:
Att prata med bil"tattare",är också rätt så bra(alltså folk som i förtjänstsyfte plockar hem bilar från USA,men ändå inte gör det yrkesmässigt)
dom är väldigt rationella när dom typar och bygger inte om mer än absolut nödvändigt.
Vet en gav ett tips om blinkers fram och gula glas,han påstod att på importbilar från början av sjuttiotalet fanns inget krav på parkeringsljus fram..
så han vände lampan i hållaren fel väg,då lyser bara blink tråden,och han fick igenom bilen(en challenger 70,a)
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Janne » 08 06 26, 12:02

Står i bestämmelserna att bullerprov inte behövs om bilen är tagen i bruk i något land före 1 oktober 1996. Detta gäller vid import för eget bruk, kan vara annorlunda om man gör det kommersiellt.

Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Honken » 08 06 26, 13:39

Hej Janne

Fick du altså inte regga den med 335-35-17?

Då behöver jag fixa ett par bakhjul åxa :(

Behövs väl inga gula blinkers i bak?

/Henke
Ägare av #1477
Användarvisningsbild
Honken
Webmaster SDTK

Inläggav Janne » 08 06 26, 14:39

Att den inte gick igenom med 335or var bara personligt tyckande av besiktnings gubben, han kunde inte motivera det. Jag klagar inte, jag tyckte det gick rätt så smidigt ändå med reg. bes.

Janne B[/quote]
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Honken » 08 06 26, 14:41

ok, då provar jag med 335:orna så får vi se

Dessvärre dröjer besiktningen då ett vevstakslager havererat och förstört veven :( Lyfter motorn i början av juli...

/H
Ägare av #1477
Användarvisningsbild
Honken
Webmaster SDTK

Helbilsgodkännande

Inläggav Ingo » 08 06 26, 17:37

Janne skrev:Står i bestämmelserna att bullerprov inte behövs om bilen är tagen i bruk i något land före 1 oktober 1996. Detta gäller vid import för eget bruk, kan vara annorlunda om man gör det kommersiellt.

Janne B

Det var väl då helbilsgodkännandet kom.
Tror besiktningsgubbarna blandar ihop med amatörbyggen som ju måste bullertestas..
Användarvisningsbild
Ingo

Surt

Inläggav Ingo » 08 06 26, 17:42

Honken skrev:ok, då provar jag med 335:orna så får vi se

Dessvärre dröjer besiktningen då ett vevstakslager havererat och förstört veven :( Lyfter motorn i början av juli...

/H

vet du säkert att veven skadats?,ibland händer det faktiskt att det räcker med en poleringa av vevtappen...
Men så tur har man ju aldrig..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Honken » 08 06 26, 19:54

Är rädd för det. Har inte mätt upp den än men det känns som den "kanten" är mer är 0.4 mm...

/H
Ägare av #1477
Användarvisningsbild
Honken
Webmaster SDTK

Nästa

Återvänd till Teknik