Hastihet / Varvtal

Allt mellan himmel och jord...

Hastihet / Varvtal

Inläggav #1371 » 08 04 18, 20:30

Är det nån som har en tabell el liknande som man kan stämma av hastigheten mot varvtalet.
Min milesmätare är omdrevad så att 200 mph är km/h i stället,Altså går bara mätaren till 200 km/h
Mvh/Per :oops:
Användarvisningsbild
#1371
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 04 15, 18:59

Hmmm

Inläggav Ingo » 08 04 18, 21:56

Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Hmmm

Inläggav #1371 » 08 04 18, 22:45

Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..


Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
:?
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71
Användarvisningsbild
#1371
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 04 15, 18:59

Re: Hmmm

Inläggav Lars K » 08 04 19, 8:32

#1371 skrev:
Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..


Jag frågade SBP precis och som du säger, GPS gäller inte. Tyvärr.

1371 skrev:Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
:?
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71


Jag skrev ett program för länge sedan i Visual Basic där man petade in däckstorlek, växel o varvtal o fick ut hastigheten. Jag har inte kvar programmet. Men så här ser tabellen jag åker efter ut.
Inte lätt att tyda utan rätt tab-avstånd. Men den finns som excel så jag bifogar den med.

1 2 3 4 5
30 2000 1500 1000 800 700
50 4000 2500 1700 1400 1200
70 5000 3500 2400 2000 1600
90 - 4500 3100 2500 2100
110 - 5500 3800 3100 2600
150 - - 5200 4200 3500
180 - - 6200 5000 4200
200 - - - 5600 4700
220 - - - - 5200
230 - - - - 5400
240 - - - - 5600
250 - - - - 5900
257 6000
270 6300
Användarvisningsbild
Lars K
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 08 01 25, 19:18
Ort: Östergötland

Re: Hmmm

Inläggav Ingo » 08 04 19, 10:15

#1371 skrev:
Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..


Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
:?
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71

Aja baja ,aldrig varva en cleveland över 6000.. :lol:
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Hmmm

Inläggav #1371 » 08 04 20, 19:47

Lars Andersson skrev:
#1371 skrev:
Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..


Jag frågade SBP precis och som du säger, GPS gäller inte. Tyvärr.

1371 skrev:Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
:?
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71


Jag skrev ett program för länge sedan i Visual Basic där man petade in däckstorlek, växel o varvtal o fick ut hastigheten. Jag har inte kvar programmet. Men så här ser tabellen jag åker efter ut.
Inte lätt att tyda utan rätt tab-avstånd. Men den finns som excel så jag bifogar den med.

1 2 3 4 5
30 2000 1500 1000 800 700
50 4000 2500 1700 1400 1200
70 5000 3500 2400 2000 1600
90 - 4500 3100 2500 2100
110 - 5500 3800 3100 2600
150 - - 5200 4200 3500
180 - - 6200 5000 4200
200 - - - 5600 4700
220 - - - - 5200
230 - - - - 5400
240 - - - - 5600
250 - - - - 5900
257 6000
270 6300


Tack.nu klarnade allt lite bättre. :idea:
mvh /Per
Användarvisningsbild
#1371
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 04 15, 18:59

Re: Hmmm

Inläggav #1371 » 08 04 20, 20:05

Ingo skrev:
#1371 skrev:
Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..


Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
:?
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71

Aja baja ,aldrig varva en cleveland över 6000.. :lol:


Tja, vad ska man säga........den rusar upp ba liksom,Man får väl äta upp de så småningom kanske.

Recept, 0,30 od smidda 11,5-1 kolvar /balanserad ,arp bult , Ford Motorsport A3 SVO alutoppar (fin justerade i flödesbänk)
edelbrock / svo 2494 351 d insug , Rullvippor (crane gold), crommolly stötstänger, ford /svo guideplates, Lagom vass hyudralkam, msd 6a tändsyst, ford motorsport förd (brytarlös) headders 1,7/8 prim 2,5"colector +2,5"avgasyst, Holley 900cfm projection 4 insprut Fr ca 1991 (gammalt) , säkert nå mer jag glömt ,allt har gått kanske 300 mil sen 1991 då bilen blev stående då pga risiga bromsar (reduseringen)
Men att få dessa bitar serverad i en pantera kändes ju rätt fett tyck ja då iaf. Bilen har gått ca 19000 miles :lol:
till veckan är det extra fartkontroller i regionen här så man får väl tat lite lugnt då.
Ha de / Per
Användarvisningsbild
#1371
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 04 15, 18:59

varv

Inläggav Ingo » 08 04 20, 21:21

man har ju påstått att huvudproblemet med varv är att orginalkolvarna inte kan hålla ringarna på plats,så det problemet slipper väl de flesta...
Men tydligen är det vevpartiet som är väl tungt,så när det kommer upp i varv börjar det flexa..
Fast Lampan som ju är en riktig cleveland räv,tror att oftast beror haverier på att det är dåligt ihopskruvat.
men smörjsystemet bör ju också modifieras för säkerhets skull.
Fast alla motorbyggare man pratat av det äldre gardet säger max 6000 varv ,då håller det.
Fast håller du 6500 på femman då blir jag imponerad.. :lol:
går nog rätt fort på fyran också..
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: varv

Inläggav #1371 » 08 04 20, 21:59

Ingo skrev:man har ju påstått att huvudproblemet med varv är att orginalkolvarna inte kan hålla ringarna på plats,så det problemet slipper väl de flesta...
Men tydligen är det vevpartiet som är väl tungt,så när det kommer upp i varv börjar det flexa..
Fast Lampan som ju är en riktig cleveland räv,tror att oftast beror haverier på att det är dåligt ihopskruvat.
men smörjsystemet bör ju också modifieras för säkerhets skull.
Fast alla motorbyggare man pratat av det äldre gardet säger max 6000 varv ,då håller det.
Fast håller du 6500 på femman då blir jag imponerad.. :lol:
går nog rätt fort på fyran också..

6500 på fyran va de häromdan innnan femman åkte i på väg in tilll stan (H-vall), men vågar inte (än iaf )hålla stumt på femman ännu,man måste ju ha lite ansvar åxå de e nog illa endå.........Kan man bryta av hornen i pannan för att lugna ner sej lite eller ????? :twisted:
Användarvisningsbild
#1371
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 04 15, 18:59


Återvänd till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron