Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..
#1371 skrev:Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..
Jag frågade SBP precis och som du säger, GPS gäller inte. Tyvärr.1371 skrev:Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71
#1371 skrev:Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..
Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71
Lars Andersson skrev:#1371 skrev:Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..
Jag frågade SBP precis och som du säger, GPS gäller inte. Tyvärr.1371 skrev:Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71
Jag skrev ett program för länge sedan i Visual Basic där man petade in däckstorlek, växel o varvtal o fick ut hastigheten. Jag har inte kvar programmet. Men så här ser tabellen jag åker efter ut.
Inte lätt att tyda utan rätt tab-avstånd. Men den finns som excel så jag bifogar den med.
1 2 3 4 5
30 2000 1500 1000 800 700
50 4000 2500 1700 1400 1200
70 5000 3500 2400 2000 1600
90 - 4500 3100 2500 2100
110 - 5500 3800 3100 2600
150 - - 5200 4200 3500
180 - - 6200 5000 4200
200 - - - 5600 4700
220 - - - - 5200
230 - - - - 5400
240 - - - - 5600
250 - - - - 5900
257 6000
270 6300
Ingo skrev:#1371 skrev:Ingo skrev:Tvivlar att det stämmer speciellt bra utom i vissa specifika hastigheter.
I dag är det väl gps som gäller,hastighetsmätaren sitter där för att röra sig på besiktningen..
Pricis,de va liksom de jag undrade ang, Kanske man kan åka efter varvtalet och få ungefärlig hastighet på tex 6500rpm på varje växel eller ett diagram som visar fart på varje växel vid specifika varvtal.
eller vad är farten på 3/4/5 växeln vid tex 6500 rpm ?
Det känns som jag har dålig koll på vilken fart jag kör......och man blir fort fartblind känns det som.
Just ja......Jag har vad jag vet en vanlig std låda / Ingen lemans eller så.
chnr1371 ,altså en PB-71
Aja baja ,aldrig varva en cleveland över 6000..
Ingo skrev:man har ju påstått att huvudproblemet med varv är att orginalkolvarna inte kan hålla ringarna på plats,så det problemet slipper väl de flesta...
Men tydligen är det vevpartiet som är väl tungt,så när det kommer upp i varv börjar det flexa..
Fast Lampan som ju är en riktig cleveland räv,tror att oftast beror haverier på att det är dåligt ihopskruvat.
men smörjsystemet bör ju också modifieras för säkerhets skull.
Fast alla motorbyggare man pratat av det äldre gardet säger max 6000 varv ,då håller det.
Fast håller du 6500 på femman då blir jag imponerad..
går nog rätt fort på fyran också..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster