Aluminiumtoppar

Allt som rör bilarna

Aluminiumtoppar

Inläggav Ingo » 08 04 09, 21:22

Mina 4V stommar är tyvärr rätt anfrätta runt ventilsäten,så alternativet för att få det bra är att byta ringar.
Avgasringarna är väl rätt positivt,för då kan man ju åka blyfritt,men insugsringarna känns inte kul,och då är det ändå open chamber.
Så frågan är om det inte är smartast att satsa på aluminiumtoppar?.
Har någon erfarenhet av de olika aluminiumtoppar som finns till 351 cleveland?
Och isåfall vad ska man satsa på?
Användarvisningsbild
Ingo

Al toppar

Inläggav Yngve Pettersson » 08 04 11, 18:28

Hej Ingo
Är själv inne på detta område, men det verkar var en djungel och man måste kanske först bestämma vad som är målet efter ett byte.
Spara vikt det är ju alltid bra trim, själv tycker jag det kan vara bra att slippa blanda i byersättning men det i sig motiverar ju inget byte.
Men en måttlig effektökning är inte fel, har läst en del på olika forum, men är det ingen här hemma som kan bidra med lite info.
Al-toppar kombinerat med lite stroke kan det vara något, visst ja kolvar kamaxel, rullvippor, EFI å så var det igång.
Köp en Windsor säger kanske nånn.... men cleveland känns rätt.
http://www.ausfordparts.com/index.html
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Alu

Inläggav Ingo » 08 04 11, 20:28

Jo med tanke på att nya ringar i orginaltopparna kostar en dryg hundring styck plus säkert minns lika mycket i arbete att få monterade så blir ju aluminium inte så hiskeligt dyrt...(för risken är ju stor att det inte blir bra också)
Edelbrock är ju i trevligare prisklass man antagligen inte lika bra.(eller kanske inte,australientopparna säljs visst i par...)
Vet att jag sett tomma aluminiumtoppar också någonstans,och jag har ju nya ventiler samt fjädrar så då sparar man ju litegrann i varje fall.
Jag ska ju stroka men sitter tyvärr i skiten,då min motorbyggare dog i cancer förra veckan... :cry: ....
Man har ju hoppats under dryga halvåret sedan han blev sjuk men tyvärr..
Har hittat en firma söderut som nog kan göra jobbet,men allt blir bara så besvärligt..
Dessutom måste jag ju hämta prylarna på andra firman 20 mil bort enkel väg..
vi har ju en relativt standard vindsor i dotterns mustang ,som nog skulle gå att bygga på,men det är ju egentligen helgerån att byta ut racemotorn cleveland mot en truckmotor.. :D
Användarvisningsbild
Ingo

Alu toppar

Inläggav Mange » 08 04 14, 13:08

Hej Ingo, Ring till Andrew på Set Enginering han kan rekommendera vilka toppar du skall använda.
Dom byggde min "Truck motor" Windsor 408. Funkar kanon.

MVH Mange
Användarvisningsbild
Mange

Re: Alu toppar

Inläggav Ingo » 08 04 14, 13:20

Mange skrev:Hej Ingo, Ring till Andrew på Set Enginering han kan rekommendera vilka toppar du skall använda.

MVH Mange

Ska kontakta dom..
Om jag inte haft så mycket prylar till cleveland så kanske jag byggt på en "truckstomme" jag också.. :D
Nästa motor kanske
Har väl börjat finnas aluminiumblock till vindsorn nu...
Användarvisningsbild
Ingo

alutoppar

Inläggav #1371 » 08 04 15, 19:04

Hej,Jag åker själv med SVO A3 alutoppar och är väldigt nöjd,bra bottenvrid och även bra snärt på lite varv. / Per :wink:
Användarvisningsbild

Inläggav Ingo » 08 04 17, 12:50

Mange skrev:Hej Ingo, Ring till Andrew på Set Enginering han kan rekommendera vilka toppar du skall använda.

MVH Mange

Blev tipsad om edelbrock toppar.
23000 plus frakt...
har för mig att dom finns på summit .
ska ta och räkna själv och se vad min soeedshop kan göra för pris,tycker priset var i överkant..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav dvil » 08 04 17, 20:03

Hei,
Søk på nettet etter Dan Jones og Cleveland eller 351C. Dan er regnet som den store guruen når det gjelder Cleveland, og han har skrevet mange artikler/innlegg på nettet. Et par eksempler finns her:
http://www.carmemories.com/cgi-bin/test ... bmitter=21
hilsen espen
Användarvisningsbild
dvil

Inläggav FastCat » 08 04 17, 21:53

Ingo skrev:

MVH Mange

23000 plus frakt...
ska ta och räkna själv och se vad min soeedshop kan göra för pris,tycker priset var i överkant..

Jag köpte ett par 3V toppar från CHI, de flödar väldigt bra och är nog bland de bästa som går att skaffa idag. Edelbrock topparna flödar inte så värst mycket mer än orginaltoppar.
Kolla in www.chiheads.com
Användarvisningsbild
FastCat

Dan jones

Inläggav Ingo » 08 04 18, 8:39

dvil skrev:Hei,
Søk på nettet etter Dan Jones og Cleveland eller 351C. Dan er regnet som den store guruen når det gjelder Cleveland, og han har skrevet mange artikler/innlegg på nettet. Et par eksempler finns her:
http://www.carmemories.com/cgi-bin/test ... bmitter=21

jo Dan Jones känner jag till.
Det är i hans artiklar jag försökt lär mig strokingens grunder,för det folk försökt lära mig här i Sverige har låtit för bra för att vara sant.. :lol:
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Ingo » 08 04 18, 8:41

FastCat skrev:
Ingo skrev:

MVH Mange

23000 plus frakt...

Jag köpte ett par 3V toppar från CHI, de flödar väldigt bra och är nog bland de bästa som går att skaffa idag. Edelbrock topparna flödar inte så värst mycket mer än orginaltoppar.

Jo CHI verkar intressanta,men vilken modell verkar inte självklart...
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav FastCat » 08 04 18, 20:08

Ingo skrev:
FastCat skrev:
Ingo skrev:

MVH Mange

23000 plus frakt...

Ring CHI och be att få prata med John och berätta vad du har för planer med din motor vilken typ av kam du tänker använda osv. Maila går oxå bra men man kan få vänta några dagar på svar. De brukar heller inte ha grejerna på hyllan eftersom kunden själv får välja volymen etc.
Användarvisningsbild
FastCat

Inläggav Ingo » 08 04 18, 21:49

FastCat skrev:
Ingo skrev:
FastCat skrev:
Ingo skrev:

MVH Mange

23000 plus frakt...

Ring CHI och be att få prata med John och berätta vad du har för planer med din motor vilken typ av kam du tänker använda osv. Maila går oxå bra men man kan få vänta några dagar på svar. De brukar heller inte ha grejerna på hyllan eftersom kunden själv får välja volymen etc.

Jo jag ser det.
verkar ganska perfekt eftersoman inte riktigt vet var man hamnar vid offsetgrindstroking.
Man får se till att få blocket klart först och sedan beställa toppar efter var kolvarna ligger.
Och dom för ju även tomma toppar,så då går ju stålventilerna,fjädrarna samt rullyftarna jag redan har använda..
Användarvisningsbild
Ingo

chi

Inläggav #1371 » 08 04 18, 22:51

CHI 3v topparna Har ju varit med och skördat fina priser /HP etc på motorbyggar tävlingarna i usa i några år nu,om de var jeg eller nått.Per
Användarvisningsbild

Re: chi

Inläggav Ingo » 08 04 20, 21:10

#1371 skrev:CHI 3v topparna Har ju varit med och skördat fina priser /HP etc på motorbyggar tävlingarna i usa i några år nu,om de var jeg eller nått.Per

Jo har skrivit ut lite kvällslektyr från chi,,
Men alternativen är nästan för många....
Användarvisningsbild
Ingo

Återvänd till Teknik