Hej på er,
Jag har också ett insprutnings (Fitech) system liggande på hyllan, men har dragit mig för att montera det med tanke vad jag läst om folks strul med att försöka ställa in det så att det fungerar bra. Att de är självlärande bör man nog ta med en rejäl nypa salt tror jag.
Jag har en Holley 950. Jag har bytt trottelhus och satt dit AD boostrar som bör ger bästa respons på förändringar i luftflödet. Jag har experimenterat med luftmunstycken, huvudmunstycken, tomgångsskruvar, allt för att få den och gå ordentligt (dvs jämnt utan att rycka) på låga varvtal typ köra i 50-70 km/h. Fullgas och accpumpar funkar ju oftast bra med en Holley som "bara hinkar på" om man får säga så.. Lambdamätare har jag i bilen så jag ser vad jag har för A/F, men fick det ändå inte bra utan ryckningar. Till tändning har jag en Megajolt box med vacuum-sensor (som styr en Ford EDIS box) där jag provade alla möjliga tändkurvor utan någon större förbättring.
Till sist tejpade jag fast en gammal analog vacuum mätare och stack ut och körde. Då noterade jag att på låga varv vid just 50-70 så varierade vacuum värdet enormt mycket inom små varvtalsskillnader från nästan inget vacuum upp till någorlunda hyfsat.
Av detta kunde jag bara bekräfta det klassiska faktum att man får skylla sig själv när man tvunget skall ha en radikal kamaxel.. Med ett så varierande vacuum blir det svårt att få någon förgasare att fungera vettigt.
Nu till det jag tänkte komma till:
Vid lite slösurfande på nätet hittade jag denna prylen:
https://www.knfilters.com/eciDet är en tillskottsinsprutning i form av en platta under förgasaren. Den läser ett värde från en bredbandslambda och pytsar på extra bränsle upp till ett A/F värde man kan ställa in själv med en PC. Den kan inte tillföra tillräckligt med bränsle vid fullgas utan är avsedd att "hjälpa till" endast vid lägre motoreffekt).
Jag köpte en sådan på Summit racing och monterade förra året. Priset 500 USD är ju inte så tokigt.
Sedan snålade jag ner förgasaren till mager blandning genom att dra ner tomgångsskruvar och huvudmunstycken (bara de primära såklart).
Via datorn ställde jag K&N plattans styrbox till AFR 13 vilket jag tyckte verkade lagom. (Jag har inte experimenterat med högre AFR värden).
Och tro det eller ej men nu går bilen riktigt bra att köra på låg fart, dessutom med skapligt låg förbrukning.
Skulle elektroniken lägga av så finns ju förgasaren kvar - skruva upp blandningen ett halvt varv på tomgångsskruvarna så går det att köra hem ändå.