Konvertering till EFI

Allt som rör bilarna

Konvertering till EFI

Inläggav Tony Ömalm » 19 10 18, 11:30

Har börjat med konverteringen till EFI då vi här uppe i norr har milt sagt varierande väder och önskar som motor nörd lite mer styrning av bränsleblandning. Velade mellan de system som finns! men fastnade för en "riktigt EFI".
Har precis fått hem större delen av systemet, det blev ett likadant insug som jag har idag konverterat för munstycken och fuel rail samt ett trottelhus liknande original förgasare. Vilket var mitt önskemål.
Lite tips och råd hade varit önskvärt, många har säkert redan gjort resan sedan tidigare!
CHI 3V insug portat från Wilsson manifold, trottelhus (4150) med inbyggda givare, 1" spacerplatta, Maxx Ecu racing system, bosch 044 bränslepump.
/Tony

Bild
Användarvisningsbild
Tony Ömalm

Re: Konvertering till EFI

Inläggav Tony Ömalm » 20 03 10, 11:40

Ett elända att balansera inne i bagaget, men nu är insuget på plats! efter lite packning och portjusteringar. Behöver göra ett reglage till trottelhuset för att få rätt slaglängd och fäste för gaswire.

Bild
Användarvisningsbild
Tony Ömalm

Inläggav Ingo » 20 04 11, 20:24

Jag köpte ju ett Holley commander 950 ,att det skulle ligga på hyllan så länge att det blev omodernt var ju inte riktigt meningen :roll: men det funkar ju nu grovt. missen jag gjorde var att köpa en MSDfördelare som är väl hög,blev jobbigt med luftrenare utan spacerplatta,men en tvärställd luftrenare av Cobra typ funkar ju. . gasviren blev en siliconbehandlad cykelvajer.. nästa problem blir att trimma in tändningen den vill glödtända ..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 20 04 14, 17:15

Ingo, jag har stålrör från pedalen och bakåt som jag antar att du också har. Jag köpte rostfri vajer på CO och en tunn teflonslang hos slanghandlaren. Teflonslangen sköt jag bara in i röret, den behövde inte låsas tydligen. Vajern löper nu jämnt och smidigt jämfört med när vajern gick naken i stålröret.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav nbjelk » 20 04 17, 18:24

Hej på er,

Jag har också ett insprutnings (Fitech) system liggande på hyllan, men har dragit mig för att montera det med tanke vad jag läst om folks strul med att försöka ställa in det så att det fungerar bra. Att de är självlärande bör man nog ta med en rejäl nypa salt tror jag.
Jag har en Holley 950. Jag har bytt trottelhus och satt dit AD boostrar som bör ger bästa respons på förändringar i luftflödet. Jag har experimenterat med luftmunstycken, huvudmunstycken, tomgångsskruvar, allt för att få den och gå ordentligt (dvs jämnt utan att rycka) på låga varvtal typ köra i 50-70 km/h. Fullgas och accpumpar funkar ju oftast bra med en Holley som "bara hinkar på" om man får säga så.. Lambdamätare har jag i bilen så jag ser vad jag har för A/F, men fick det ändå inte bra utan ryckningar. Till tändning har jag en Megajolt box med vacuum-sensor (som styr en Ford EDIS box) där jag provade alla möjliga tändkurvor utan någon större förbättring.
Till sist tejpade jag fast en gammal analog vacuum mätare och stack ut och körde. Då noterade jag att på låga varv vid just 50-70 så varierade vacuum värdet enormt mycket inom små varvtalsskillnader från nästan inget vacuum upp till någorlunda hyfsat.
Av detta kunde jag bara bekräfta det klassiska faktum att man får skylla sig själv när man tvunget skall ha en radikal kamaxel.. Med ett så varierande vacuum blir det svårt att få någon förgasare att fungera vettigt.

Nu till det jag tänkte komma till:
Vid lite slösurfande på nätet hittade jag denna prylen:
https://www.knfilters.com/eci
Det är en tillskottsinsprutning i form av en platta under förgasaren. Den läser ett värde från en bredbandslambda och pytsar på extra bränsle upp till ett A/F värde man kan ställa in själv med en PC. Den kan inte tillföra tillräckligt med bränsle vid fullgas utan är avsedd att "hjälpa till" endast vid lägre motoreffekt).
Jag köpte en sådan på Summit racing och monterade förra året. Priset 500 USD är ju inte så tokigt.
Sedan snålade jag ner förgasaren till mager blandning genom att dra ner tomgångsskruvar och huvudmunstycken (bara de primära såklart).
Via datorn ställde jag K&N plattans styrbox till AFR 13 vilket jag tyckte verkade lagom. (Jag har inte experimenterat med högre AFR värden).
Och tro det eller ej men nu går bilen riktigt bra att köra på låg fart, dessutom med skapligt låg förbrukning.
Skulle elektroniken lägga av så finns ju förgasaren kvar - skruva upp blandningen ett halvt varv på tomgångsskruvarna så går det att köra hem ändå.
Användarvisningsbild
nbjelk

Inläggav Tony Ömalm » 20 04 29, 12:17

Justerar till trigger för att passa remskiva på vevaxel.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... n__=EH-R&c[0]=AT1s8qlBpt30bThnBTHrO_Io-Y58dm1TT-LZKwC5G_5Xx-Ajvjh9CaynS1Kw908mpLrJDJUIU2CpOeOazVavuE3AKQNPsCv7MVVr6l9I-UEj-pkf0j1WhXvDOdbXn6yFIavXU5YbMvL-oYWs6xWcenaIWNBCeGY5fqs

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... __=-UK-R&c[0]=AT1s8qlBpt30bThnBTHrO_Io-Y58dm1TT-LZKwC5G_5Xx-Ajvjh9CaynS1Kw908mpLrJDJUIU2CpOeOazVavuE3AKQNPsCv7MVVr6l9I-UEj-pkf0j1WhXvDOdbXn6yFIavXU5YbMvL-

Bild
Användarvisningsbild
Tony Ömalm

Inläggav Tony Ömalm » 20 05 29, 11:12

Montering av givare och ECU och lite kabeldragning.

Bild
Användarvisningsbild
Tony Ömalm

Inläggav Tony Ömalm » 20 07 31, 20:32

Kan någon ge mig tips på hur jag hanterar amp mätaren som går i botten när jag startar bilen?
Har kopplat Ecun genom en egen säkringslåda direkt till batteriet enligt Maxx ecu önskemål.
Önskar gärna att det får vara så! men hur gör jag med amp mätaren???
Användarvisningsbild
Tony Ömalm

Inläggav Guson » 20 08 01, 22:15

Har man en amperemeter skall inte någon strömförbrukare anslutas till batteripolen förutom startmotorn. Anslut till generatorns utgång istället eller amperemeterns pluspol vilket som passar dig bäst. Med last ansluten till batteriet kommer amperemetern att visa laddströmmen till batteriet plus lasten. När motorn går försörjs bilens elsystem från generatorn, inte batteriet.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Tony Ömalm » 20 09 02, 15:20

Liten uppdatering av monteringen! Då jag ville att det skulle se så orginal ut som möjligt, borrades inget och trottelhuset är vänt framåt för att inte elkontakterna skulle synas. Nöjd med resultatet och fått allt att fungera( har tom rpm svep på mätaren!)Bromsade bilen i bänk hos Sävar Motor och den gav 500 hk på hjulen och 620 nm.

Bild
Användarvisningsbild
Tony Ömalm

Återvänd till Teknik