Guson skrev:I teorin så ska du bara skruva bort drivaxeln, lossa hjulaxelmuttern och sen dra ut axeln (bromsoket måste såklart vara väck).
Utmaningar
A: Hylsa till drivaxelmuttern, inget man köper på Biltema.
B: Om möjligt, lossa drivaxelmuttern medan bromssystemet funkar så en medhjälpare kan bromsa medan du lossar muttern.
C: Dra ut axeln kan vara en utmaning. En lösning kan vara att skruva in långa skruvar från insidan av hjulhuset i okfästena som ju sitter framför och bakom hjulaxeln och trycka ut axeln med hjälp av bromsskivan. Det som går trögt i det här momentet är väl ofta rördistansen mellan lagren som förenat sig med hjulaxeln genom åren.
Inre lagret borde inte sitta fast nämnvärt, det flyter axiellt i lagerhuset.
Yttre lagret hålls på plats av en skruvad ring och har sedan presspassning i huset.
Lagren har ju inbyggda tätningar men jag vill tipsa om nilostätning att komplettera med på insidan av axeln (mot medbringaren).
Guson skrev:M10 standardgänga om jag minns rätt.
Guson skrev:Nilostätning eller nilosring är en sorts plåtbricka som kläms fast mot en av lagerringarna och sen tangerar den andra ringen. Det skyddar de inbyggda tätningarna mot damm som med tiden gör att man nöter upp hålet så smuts och fukt kommer in i lagret. Du ska ha enligt den vänstra bilden. Den brickan kläms fast av medbringaren och roterar sen med axeln och tätar mot den stillastående lagerbanan i uprighten. På bilden är alltså axelns centrum i nederkant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst