av Janne » 11 04 27, 10:03
Skulle ut på en liten provtur med Panteran innan besiktningen, gasar på lite på tvåan det knackar till lite grann baktill och drivningen hamnar i fri läge.
Tror att växeln hoppat ur men ingen växel driver. Har haft litet glapp i splinsen på högra sidan, var så litet så har inte riktigt brytt mig. Trodde att jag hade rensat splinsen, kollar baktill och konstaterar att drivaxeln snurrar helt fritt. Drar hem bilen plockar isär och upptäcker att det inte var splinsen utan axeln hade gått rätt av. Som tur var har jag monterat ett par Brembo ok från en sportfolka och använder orginal oken för handbromsen. Så med två ok monterade så satt hjulet kvar på plats annars hade det förmodligen farit all världens väg med betydligt större skador.
Efter lite undersökningar kom jag på att det sitter en sorts konisk bricka längst ut på drivaxeln mot bromsskivan, den har tryckts ihop och orsakat ett axiellt glapp samtidigt som brickan kan wobbla lite. Den gör då ett spår i axeln som tydligen blev en fin brottanvisning.
Så har ni glapp i drivningen kan det vara dax att åtgärda innan bakhjulet far iväg på egen hand, räcker förmodligen att dra åt kronmuttern om den inte hunnit göra spår i axeln.
Man får väl vara glad att det hände här hemma och inte på väg ner till Belgien i sommar.
Ha de!
Janne B
Janne B #6134