Tur i oturen

Allt som rör bilarna

Tur i oturen

Inläggav Janne » 11 04 27, 10:03

Skulle ut på en liten provtur med Panteran innan besiktningen, gasar på lite på tvåan det knackar till lite grann baktill och drivningen hamnar i fri läge.
Tror att växeln hoppat ur men ingen växel driver. Har haft litet glapp i splinsen på högra sidan, var så litet så har inte riktigt brytt mig. Trodde att jag hade rensat splinsen, kollar baktill och konstaterar att drivaxeln snurrar helt fritt. Drar hem bilen plockar isär och upptäcker att det inte var splinsen utan axeln hade gått rätt av. Som tur var har jag monterat ett par Brembo ok från en sportfolka och använder orginal oken för handbromsen. Så med två ok monterade så satt hjulet kvar på plats annars hade det förmodligen farit all världens väg med betydligt större skador.
Efter lite undersökningar kom jag på att det sitter en sorts konisk bricka längst ut på drivaxeln mot bromsskivan, den har tryckts ihop och orsakat ett axiellt glapp samtidigt som brickan kan wobbla lite. Den gör då ett spår i axeln som tydligen blev en fin brottanvisning.
Så har ni glapp i drivningen kan det vara dax att åtgärda innan bakhjulet far iväg på egen hand, räcker förmodligen att dra åt kronmuttern om den inte hunnit göra spår i axeln.
Man får väl vara glad att det hände här hemma och inte på väg ner till Belgien i sommar.

Ha de!

Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Re: Tur i oturen

Inläggav Guson » 11 04 27, 11:17

Snacka om att komma undan med blotta förskräckelsen! :shock: Jag har inte haft axelbrott men distansen mellan lagren på min bil gav med sig ungefär som du beskriver hände med den koniska brickan. För mig åt yttre hjullagret sig in i axeln men jag upptäckte det innan något havererade.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Janne » 11 04 27, 13:52

Jahaja!
Så den kan också orsaka problem, det är väl därför dem rekomenderar att den byts när man byter axeln.
Men för att få ut den måste ju lagret eller lagren tas bort, kan vara svårt att få bort dem utan att skada dem så det blir till att byta lager också med andra ord.
Såg att det var någon som svarvat av distansen och satt in ett dubbel lager på ena sidan. Har beställt kit för byte av axlarna det kommer med distans men inga lager, ska se om man kan se nummret på lagren och köpa nya.

Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Guson » 11 04 27, 14:07

Mitt tips är att byta lagren i förebyggande syfte, tätningarna är inte riktigt tänkta för utomhusbruk så det kommer lätt in fukt och damm i lagren. Jag kan tipsa om nilostätningar, det är en sorts plåtbricka som man lägger mellan lagret och muttern (eller i det här fallet mellan lagret och yoken) som ett extra skydd mot smuts. Jag köpte mina hos Dione i Uppsala men det borde finnas hos alla välsorterade lagerhandlare. Om du får nya distanser med kitet kan du ju gå tillbaka till standardlagren, jag tror inte det dubbla inre gör någon större nytta jämfört med ett enkelradigt lager.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Janne » 11 05 02, 16:14

Hade besiktnings tid i fredags så jag gjorde en aga lagning av axeln och körde väldigt försiktigt till stationen.
Kom både dit och hem och bilen klarade besiktningen också. Tordes dock inte köra ut till Skokloster på söndagen.
Har inte fått något napp på nya axlar, alla har med dem på hemsidorna men när man beställer så håller dem på och tillverkar dem.Klara om två veckor, törs inte chansa på det så har beställt av alla jag hittat. Hoppas på att någon har, har inte fått svar från alla än. Har ju byggt om bilen lite i vinter så vill gärna lägga lite mil på mätaren så att man ser allt lirar innan man far iväg till Belgien.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Anders H » 11 05 04, 22:59

kan du lägga upp bilder, så vi får se...

Anders
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav Janne » 11 05 05, 8:22

Hej Anders!
Dålig på det där med bilder har aldrig kameran med mig.
Vad vill du ha bild på kan jag försöka komma ihåg kameran, den avbrutna axeln kunde kanske ha varit något men nu är den ju ihop svetsad.
Har fått napp på axlar i alla fall, har dock inte fått hem dem än.

Janne
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Anders H » 11 05 05, 17:31

det var just axeln hur och varför den gått sönder...

Anders
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav Janne » 11 05 07, 14:58

Varför och hur?. Läs högst upp.
En tung högerfot hjälpte väl till lite också.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Anders H » 11 05 07, 17:00

har gjort det, men som dom säjer en bild är mer värd än tusen ord...

hur "tungt" blir det med en tung högerfot?

AH
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Återvänd till Teknik