Namn i profilen eller liknande?

Lägg förslag hur man kan förändra eller vidareutveckla forumet!

Namn i profilen eller liknande?

Inläggav Lars K » 08 01 26, 10:43

Hej,
jag har kikat lite på rejsa.nu och där har dom en regel som säger att man ska ha sitt namn synligt i profilen. Jag tycker det verkar vara en god ide för att lättare få en bild vem man kommunicerar med.

Vad tycker ni andra? Håller ni med eller är ni av annan åsikt?
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Guson » 08 01 26, 16:08

Det finns inget fält för namn när jag kollar min profil. På andra forum har jag mitt namn i signaturen och så har jag lagt upp det här också.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lars K » 08 01 26, 19:28

Guson skrev:Det finns inget fält för namn när jag kollar min profil. På andra forum har jag mitt namn i signaturen och så har jag lagt upp det här också.

Hmm...det vore lite trevligt om man kunde lägga till sitt namn under exempelvis användar-ID. Nåväl, i signaturen fungerar ju också.
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Namn

Inläggav Ingemar Nilsson » 08 03 18, 23:36

Hej
Kan vi inte försöka ha namn så man fattar vem det är som gör inläggen.
Då vi nu fått in Snövit så ber jag att få hälsa henne välkommen! :?
Ingemar :o
Användarvisningsbild
Ingemar Nilsson

Re: Namn

Inläggav Lars K » 08 03 19, 8:39

Ingemar Nilsson skrev:Hej

Jag håller med helt och hållet. Jag får fortsätta skicka ut "påminnelser". Enda riktiga orsaken till att vilja vara anonym är väl om man har ett namn som gör att man är väldigt lätt att spåra upp.
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Ingo » 08 03 19, 17:16

Lars Andersson skrev:

Jag håller med helt och hållet. Jag får fortsätta skicka ut "påminnelser". Enda riktiga orsaken till att vilja vara anonym är väl om man har ett namn som gör att man är väldigt lätt att spåra upp.

Finns en annan möjlighet också ,eftersom de flesta är med i klubben kan man använda medlemsnumret istället för namnet.
vet att vissa klubbar gör så.
men det här är ju ett fritt forum så vete sjutton hur hårda vi ska vara med namn,för det är ju trots allt en säkerhetsaspekt också för vissa.
Kan tänka mig några panteraägare som inte vill stå med namnet i forumet i varje fall.. :roll:
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Lars K » 08 03 19, 21:03

Ingo skrev:
Lars Andersson skrev:

Finns en annan möjlighet också ,eftersom de flesta är med i klubben kan man använda medlemsnumret istället för namnet.
men det här är ju ett fritt forum så vete sjutton hur hårda vi ska vara med namn,för det är ju trots allt en säkerhetsaspekt också för vissa.
Kan tänka mig några panteraägare som inte vill stå med namnet i forumet i varje fall.. :roll:

Jag förstår hur du tänker och håller med dig till mångt och mycket. Problemet med anonyma forum på internet är att dom har en förmåga att locka fram inte fullt så trevliga sidor hos folk. Är man anonym så behöver man inte ta ansvar för det man säger. Att gå ut med namn är nog ett rätt bra sätt att se till att stämningen är och förblir trevlig.

Lösningen med att använda sig av medlemsnumer är ju inte helt tokig. En annan variant är att att helt enkelt låsa forumet för utomstående och bara låta registrerade medlemmar läsa vad som skrivs.
Kan det vara en lösning?

Vi får ta och diskutera vidare helt enkelt och se vad den allmänna viljan kan tänkas vara.
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Guson » 08 03 19, 21:44

Jag uppskattar själv att kunna läsa på diverse forum där jag inte är registrerad. Det enklaste för alla utom moderatorn vore väl att inte godkänna registreringar utan namn? Är man så "hemlig" att man inte vågar skylta med sitt namn på ett forum man vill posta i får man väl låta bli.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 08 03 19, 21:58

Lars Andersson skrev:
Ingo skrev:
Lars Andersson skrev:

Jag förstår hur du tänker och håller med dig till mångt och mycket. Problemet med anonyma forum på internet är att dom har en förmåga att locka fram inte fullt så trevliga sidor hos folk. Är man anonym så behöver man inte ta ansvar för det man säger. Att gå ut med namn är nog ett rätt bra sätt att se till att stämningen är och förblir trevlig.

Lösningen med att använda sig av medlemsnumer är ju inte helt tokig. En annan variant är att att helt enkelt låsa forumet för utomstående och bara låta registrerade medlemmar läsa vad som skrivs.
Kan det vara en lösning?

Vi får ta och diskutera vidare helt enkelt och se vad den allmänna viljan kan tänkas vara.

Mustangklubbens forum är ju upplagt så att man måste vara registrerad för att läsa inlägg,dessutom har man en del bara för klubbmedlemmarna,fast jag tycker det är jobbigt att måsta logga in för att läsa inlägg..
Ett problem är ju helt klart spökprofiler som bara registrerar sig för att sprida dynga,eller då dom som bara ska provocera..
men vi är ändå rätt få ,så problemet bör inte bli så stort.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Ingemar Nilsson » 08 03 19, 23:29

Guson skrev:Jag uppskattar själv att kunna läsa på diverse forum där jag inte är registrerad. Det enklaste för alla utom moderatorn vore väl att inte godkänna registreringar utan namn? Är man så "hemlig" att man inte vågar skylta med sitt namn på ett forum man vill posta i får man väl låta bli.

Ja jag håller med dig Guson, trevligt att ha en dialog med någon man känner till eller har någon referens till. Men att inte sätta in ort eller någonting som lilla Snövit är tråkigt. Jag skriver lilla då det är 107 kilo Skånsk Nilsson, synd om tösen om hon väger mer. :wink:
Användarvisningsbild
Ingemar Nilsson

Inläggav Guson » 08 03 19, 23:45

Nu har det i alla fall dykt upp ett fält i profilen med plats för namn. Om inte medlemmarna fyller i så får väl moderatorn påminna med grupp-PM eller nåt.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Om forumet