vindrutetorkare

Allt som rör bilarna

vindrutetorkare

Inläggav Ingo » 16 09 19, 10:03

Blir inte klok på min torkarmotor.
när jag kör den i bänk verkar den lira som den ska men när jag monterar den på plats stannar den aldrig?
Elschemat stämmer ju i och för sig inte alls. finns ju två olika på Pantera place men färgerna är inte alls rätt.dels så finns en blå kabel enligt de olika scheman som finns ,det har inte jag utan en röd kabel istället.
Men begriper inte problemet egentligen ,för permanentmatningen på kopplingen till motorn sitter fast monterad i kopplingen vid motorn,liksom jord ,och spänning från kontakten går ju inte heller att sätta fel då den delar av sig till vindrutespolaren?
Användarvisningsbild
Ingo

Re: vindrutetorkare

Inläggav Ingo » 16 09 19, 17:08

provade bänkköra den igen ,och nu stannade den inte då heller, så något verkar ha hänt?Undrar hur det ser ut inne i plastkopplingsdosan?,går ju in betydligt fler kablar än vad som går ut till motorn. Men däremot verkar båda hastigheterna nu fungera som det ska? . Man får koppla bort kabeln till återgången helt enkelt.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 16 09 20, 10:06

Jag tycker det ser ut som elschemat till Early är felaktigt. I läge "avstängt" kommer inte motorn att stanna. Det är alltid 12 V till låga hastigheten. Schemat till senare bilar stämmer bättre, där kommer motorn att stanna i hemmaläge.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 16 09 20, 18:29

Den stannade när jag hade den "i bänk" alltså kopplad med lösa kablar till batteriet,men nu gör den inte det. måste vara något i kretsen som inte bryter när den är i viloläget. Men när viloläget fungerade var det just ingen skillnad på läge 1 eller 2 gick lika sakta i båda lägena.
tror man spegelvänt kontakten på motorn i elschemat..
Strömmen som ska drvia motorn tillbaks till viloläget finns ju alltid hos motorn,den gröna kabeln. Blir ju när spänningen går igenom den oranga kabeln från kontakten kretsen ska brytas när den hamnar i viloläget. men min röda kabel komplicerar det hela.. :P
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Janne » 16 09 20, 21:21

Torkarna går inte så fort, jag har långsamt och ännu långsammare på mina :lol:
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Ingo » 17 06 01, 18:30

Nu tror jag att jag fattar hur återgången fungerar,är den vita plastgrunkan på motorn som är kontakten till återgången ,var nog bara glappt,nu verkar det fungera.
Fick till slut i ett nyttskyddsrör rör på Ebay till torkarvajern,var bara att kapa och kona ,och fick måtten till rören av anders i Luleå. men var tight från början fick fila och smörja,men med fräscht batteri går torkarna sakta och saktare,sådet torde vara som det ska.
Att justera in mina nya Wheelboxes tänkte jag skulle bli problematiskt då jag fick tillverka några nya distanser,men ska man få ner aluminiumskyddet över luftintaget så finns bara ett läge ,så tight är det. men förstår varför folk tar bort torkararmarna..
Bild
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Anders H » 17 06 01, 21:32

säg till om du vill prova mina för jämförelse.

Jag behöver tyvärr inte mina i år.

Anders
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav Ingo » 17 06 15, 11:34

Jag tror jag lyckat bygga ihop torkararmarna med moderna blad. har monterat framrutan nu och det var ingen lek.Förstår varför man gick i från de tvådelade kromlisterna runt rutan och rekommenderar rikligt med vindrutetätning runt rutan. :lol:
så bara jag lyckats putsa upp rutan nöjaktigt så ska jag på med torkarna och testa.
Användarvisningsbild
Ingo

Återvänd till Teknik