Färg till avgassystemet

Allt som rör bilarna

Färg till avgassystemet

Inläggav Anders H » 08 02 05, 21:02

hej!

Vad ska jag välja för BRA färg till headers? ska linda rören med Thermo-Tec Header Wrap…

Lika så färg till avgassystemet? Från headers och bakåt…

Funkar det att linda avgasrören också, typ förbi drivaxeln/ A-armen? Vill skydda färgen på A-armen, och stötdämparen från hettan…

Eller flyttar man bara problemet bakåt och ljuddämparen blir för varm…
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav Lars K » 08 02 05, 22:44

En tanke som slog mig, skulle det gå att använda samma färg som man använder till att måla kaminer med? Eller kanske spis-svärta?
Användarvisningsbild
Lars K

Allt i sin linda

Inläggav Ingemar Nilsson » 08 02 06, 0:02

Hej Anders
Bara ett apropå, tänk på att när du häller olja på bilen att inte spilla så att något kommer ner på de lindade rören. Det har hänt att det tagit fyr pga av detta när de kommit ut och kört ett tag och värmen kommer. Annars är det inte fel att linda dem.
Det finns eller fanns ju grenrörs färg på sprayflaska men där skall du lägga flera lager och låta det torka emellan.
Ingemar
Användarvisningsbild
Ingemar Nilsson

Inläggav Anders H » 08 02 06, 0:24

banden jag har är svarta = skyddsfärg.

om man köper vanliga så ska dom målas med special färg efter att man har lindat för att förhindra sug förmågan, inte många som gör det…

jag gillar inte sprejburkar, dom gångerna jag har använt dom så åker färgen av nästan innan man hunnit skruvat fast delen.
Är det skillnad på grenrörs färgen funkar den bättre?

Ingemar Nilsson
gillar din bild snygg vinkel!
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav Janne » 08 02 06, 12:21

Hej! Finns en diskution på e-post listan om färg till avgas system. En firma i Upplands Väsby som säljer och sprutar keramisk ytbehandling.
Kommer inte på rak arm i håg vad den heter men det står i e-post listan någonstans om du orkar leta, var dock inte helt gratis.

Ha de!
Janne
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Jason » 08 02 06, 17:55

Keramisk ytbehandling ska ju vara bra men både det å binda blir tårta på tårta.
Alla sprayfärger som jag testa har varit skit men däremot så säljer USCarParts i Uddevalla (0522-12070) en färg som suttit kvar på mina grenrör. Tung (hög densitet alltså...) som f-n men som sagt riktigt hållbar om man blästrar av rören först.
---> Jocke Glaés <---
Användarvisningsbild
Jason

Inläggav Guson » 08 02 06, 19:58

Lars Andersson skrev:En tanke som slog mig, skulle det gå att använda samma färg som man använder till att måla kaminer med? Eller kanske spis-svärta?

Jag har använt spissvärta på ett gjutet grenrör en gång i tiden. Funkar bra men det skyddar inte mot rost. Jag har även testat spissvärta på dämparna på Panteran. Det sitter kvar men täcker lite dåligt så det blir flammigt runt svetsar och dylikt.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lars K » 08 02 06, 20:27

Jag har använt spissvärta på ett gjutet grenrör en gång i tiden. Funkar bra men det skyddar inte mot rost. Jag har även testat spissvärta på dämparna på Panteran. Det sitter kvar men täcker lite dåligt så det blir flammigt runt svetsar och dylikt.

Aha är det rostskyddet som är problemet. Men färg som man målar kaminer med då? Eller att blånera materialet?
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Janne » 08 02 07, 0:31

De flesta lindar rören för att få upp temperaturen på avgaserna och vinna lite effekt. Du vill linda för att skydda färgen på drivaxlarna och bärarmar.
Tror inte det blir så hög temperatur så att du behöver vara orolig för det, när du kör är det mycket luft som far förbi och kyler och när du står still är det ju inget effekt uttag så temperaturen är inte så hög. Att linda grenrören är annars ett effektivt sätt att få dom att rosta fort.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Guson » 08 02 07, 0:41

Det är inte bara rosten som är en fara med lindade grenrör. När jag träffade Stefan J senast noterade jag att han återmonterat originalsystemet, han har kört (lindade) 180-graders senaste åren. Orsaken var att grenrören eroderat kraftigt nära topparna och till slut sprack sönder helt. Har hört talas om det i andra sammanhang också. Grenrören blir tydligen så varma att de "nöts bort" inifrån.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Anders H » 08 02 07, 1:05

Jag har ingen lust att skicka avgassystemet 90 mil :( för att få det keramisk ytbehandling.

Dessutom är det som Jocke Glaés skrev tårta på tårta. Däremot så borde det gå att linda headers och keramisk ytbehandling på resten…

keramisk ytbehandling är det något man kan göra skälv?

Janne B
jag vill linda för att få ner tempen i motorrummet...

”Vill skydda färgen på A-armen, och stötdämparen från hettan…” är bara ett extra önskemål…

Guson
”grenrören eroderat kraftigt nära topparna och till slut sprack sönder helt. Har hört talas om det i andra sammanhang också. Grenrören blir tydligen så varma att de "nöts bort" inifrån.”

Jag har också hört hur farligt/dåligt det är att linda rören. kan det ha nått med att det är så fuktigt i luften?
Lika så om dom inte har målas med special färg som man ska göra efter att man har lindat?

/AH
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav Guson » 08 02 07, 10:20

Anders Hellberg skrev:
Guson
”grenrören eroderat kraftigt nära topparna och till slut sprack sönder helt. Har hört talas om det i andra sammanhang också. Grenrören blir tydligen så varma att de "nöts bort" inifrån.”

Jag har också hört hur farligt/dåligt det är att linda rören. kan det ha nått med att det är så fuktigt i luften?
Lika så om dom inte har målas med special färg som man ska göra efter att man har lindat?

/AH

Nej, jag har tolkat det som att grenrören blir glödande innanför lindorna och de strömmande gaserna river helt enkelt med sig material tills det går hål. De går alltså sönder från insidan, de rostar inte från utsidan.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav FastCat » 08 02 07, 14:03

Jason skrev:Keramisk ytbehandling ska ju vara bra men både det å binda blir tårta på tårta.
Alla sprayfärger som jag testa har varit skit men däremot så säljer USCarParts i Uddevalla (0522-12070) en färg som suttit kvar på mina grenrör. Tung (hög densitet alltså...) som f-n men som sagt riktigt hållbar om man blästrar av rören först.

Jag använde en färg från USCarParts som man penslar på och som sedan härdar när rören blir varma. Vill man härda färgen direkt går det bra att med varmluftspistolen blåsa genom rören. Färgen har bara suttit ett år än så länge men den ser fortfarande likadan ut.
Användarvisningsbild
FastCat

Lindade ben..

Inläggav Ingo » 08 02 07, 14:13

Guson skrev:
Anders Hellberg skrev:
Guson

/AH

Nej, jag har tolkat det som att grenrören blir glödande innanför lindorna och de strömmande gaserna river helt enkelt med sig material tills det går hål. De går alltså sönder från insidan, de rostar inte från utsidan.

Vete sjutton om jag tror på det.
Däremot så bilar med lindade headers som går som bruksbilar,där rostar det kopiöst.
men orsaken verkar vara att man kör mycket i vattenpölar som blixtavkyler,och så skiktar sig plåten(och tydligen även innifrån).
Men ser man på kaminrör av stål så blir det ju ofta skiktningar,så temperaturskillnaden påverkar nog också negativt.
Fat blir rören röda vid normal körning kanske inget hjäper.
Skulle vara intressant med temptagning på avgassytemet vid olika typer av körning..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 08 02 07, 15:53

Bäst är kanske att höra med Stefan själv. En Pantera med 180-gradare upp över växellådan lider nog minimalt av vattenstänk från pölar.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Nästa

Återvänd till Teknik