Lars Andersson skrev:En tanke som slog mig, skulle det gå att använda samma färg som man använder till att måla kaminer med? Eller kanske spis-svärta?
Jag har använt spissvärta på ett gjutet grenrör en gång i tiden. Funkar bra men det skyddar inte mot rost. Jag har även testat spissvärta på dämparna på Panteran. Det sitter kvar men täcker lite dåligt så det blir flammigt runt svetsar och dylikt.
Anders Hellberg skrev:
Guson
”grenrören eroderat kraftigt nära topparna och till slut sprack sönder helt. Har hört talas om det i andra sammanhang också. Grenrören blir tydligen så varma att de "nöts bort" inifrån.”
Jag har också hört hur farligt/dåligt det är att linda rören. kan det ha nått med att det är så fuktigt i luften?
Lika så om dom inte har målas med special färg som man ska göra efter att man har lindat?
/AH
Jason skrev:Keramisk ytbehandling ska ju vara bra men både det å binda blir tårta på tårta.
Alla sprayfärger som jag testa har varit skit men däremot så säljer USCarParts i Uddevalla (0522-12070) en färg som suttit kvar på mina grenrör. Tung (hög densitet alltså...) som f-n men som sagt riktigt hållbar om man blästrar av rören först.
Guson skrev:Anders Hellberg skrev:
Guson
”grenrören eroderat kraftigt nära topparna och till slut sprack sönder helt. Har hört talas om det i andra sammanhang också. Grenrören blir tydligen så varma att de "nöts bort" inifrån.”
Jag har också hört hur farligt/dåligt det är att linda rören. kan det ha nått med att det är så fuktigt i luften?
Lika så om dom inte har målas med special färg som man ska göra efter att man har lindat?
/AH
Nej, jag har tolkat det som att grenrören blir glödande innanför lindorna och de strömmande gaserna river helt enkelt med sig material tills det går hål. De går alltså sönder från insidan, de rostar inte från utsidan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster