Temp sensor

Allt som rör bilarna

Temp sensor

Inläggav Rune Thoresen » 08 05 26, 23:48

Hei folkens !

Begge temp sensorene / følerene i radiatoren har tatt kvelden :? .
Kjøleviftene går konstant..
Ser i kryss / korsreferanse listan at det finnes en Jaguar føler som passer.
Jaguar i Oslo vil ha 1000,- pr stk... Noen som kjenner til andre rimeligere alternativ ?. Følerene på min radiator er festet med 3 skruer, ser ut til å være orginalt etter hva jeg kan se av boka.

Rune Thoresen, Kleppe, Norge
Användarvisningsbild
Rune Thoresen

Inläggav Egil Viddal » 08 05 27, 7:50

Hei Rune

Har du sjekket at giverene faktisk er defekte og at dette ikke skyldes dårlig kontakt pga. irr på ledningene?

I noen biler blir også en av viftene kontrollert av en bryter på dasjbord (1971 mod?)

En annen ting å tenke på er hvilken termostat du har i motoren. I følge våre pantera venner i USA vil en termostat på 180 grader (fahrenheit) føre til at viftene går konstant når bilen/kjølevannet blir varmt.

Når det gjelder alternativer til de orginale giverene så har jeg samme problemet med min 1974 modell. Siden jeg har radiatoren ute av bilen i forbindelse med restaureringsarbeide, planlegger jeg å skifte register i radiatoren. Giverene til viftene har jeg tenkt å skifte ut til moderne givere som er skrudde inn i radiatoren. Dette medfører lodding av mutterer på radiatoren slik at giverene kan skrues inn. Jeg har et par gamle radiatorer til Range Rover liggende hvor jeg kan hente mutterene fra. Givere har de på Biltema....

Det burde også vere mulig å lage et adapter for moderne givere, som bruker eksisterende feste på radiatoren ( tre bolter)

Noen som har gjort noe lignede/ erfaringer?
Egil Viddal

Bergen
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Inläggav Guson » 08 05 27, 9:16

På min bil hade någon redan lött igen hålet för originaltermoswitchen (bara en på min 71a). Jag köpte M22 muttrar och svetsade på kylvattenrören för att kunna använda moderna termoswitchar.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Temp sensor

Inläggav Rune Thoresen » 08 05 27, 10:39

Hei og tusen takk for tilbakemelding :D Kjekt at forumet lever :lol:

Begg viftene mine starter idet jeg vrir om nøkkelen på kald motor...
Det er en 1976 Pantera gts

Jeg ohmet sensorene og begge viser 0,00 - altså full gjennomgang når de er kalde. Hvis jeg tenker rett så skal de vel kortslutte når rett temperatur er nådd ?. Tar jeg feil ?
Viften/e stopper straks jeg trekker av en ledning fra sensoren/e.

Jaguar sensoren som er opplyst ser ut til å ha gjenger. Så jeg må vel antagelig lodde inn muttere uansett og da bruker jeg heller Biltema :wink:

Jeg håpet å slippe unna med en enklere jobb nå midt i sesongen og finværet. Alternativt så kan jeg vel alltis kjøre en stund som det er.

Har noen andre forslag så kom dem !

Rune, Kleppe
Användarvisningsbild
Rune Thoresen

Inläggav Egil Viddal » 08 05 27, 12:16

Jeg hadde utnyttet det fine været på vestlandet !

Vi får alltids noen dager med regn som kan brukes til Pantera reparasjoner................ :D :D
Egil Viddal

Bergen
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Inläggav Rune Thoresen » 08 05 27, 23:05

Du har så rett :D Tror skruingen får vente nå ja :wink:

Rune Thoresen
Användarvisningsbild
Rune Thoresen

Återvänd till Teknik