Tips; oljeplugg i sumpen

Allt som rör bilarna

Tips; oljeplugg i sumpen

Inläggav Ingemar Nilsson » 08 04 16, 22:27

I lördags skulle jag byta olja på bilen innan den startas upp för säsongen och vad händer. Jo när jag skall sätta tillbaka bulten så tar inte gängorna som de skall, det bara går runt. Utan att jag tagit i, det börjar bli slitet.
Vad att göra, köpa ny sump? Nej Hansen racing hade lösningen, de har bultar med en eller två till och med tre överdimensioner på bultar, En överdimension blev perfekt till min bil och detta till det fantastiska priset 38 kr, levererat i Eslöv. :D
Må väl
Ingemar
Användarvisningsbild
Ingemar Nilsson

Re: Tips; oljeplugg i sumpen

Inläggav Ingo » 08 04 17, 12:48

Ingemar Nilsson skrev:I lördags skulle jag byta olja på bilen innan den startas upp för säsongen och vad händer. Jo när jag skall sätta tillbaka bulten så tar inte gängorna som de skall, det bara går runt. Utan att jag tagit i, det börjar bli slitet.
Vad att göra, köpa ny sump? Nej Hansen racing hade lösningen, de har bultar med en eller två till och med tre överdimensioner på bultar, En överdimension blev perfekt till min bil och detta till det fantastiska priset 38 kr, levererat i Eslöv. :D
Må väl
Ingemar

Bra tips!!
Ford har ju lite veka pluggar,så det är lätt att dra bort gängan..
vet på någon mustang motor satte vi Saab plugg,eftersom den är konisk.
men att ha en fräsch packning och eventullt lite siliconklet gör ju att man inte behöver dra så hårt.
Egentligen så skulle man nog börja använda momentnyckel,men det är man ju aldeles för "fin" för att ens tänka tanken på när det drar ihop sig..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 08 04 17, 22:56

Det här hjälper inte mot dåliga gängor men för att slippa lossa pluggen vid varje oljebyte så monterade jag en kulventil av den här modellen: http://www.quickoildrainvalve.com/ Jag är jättenöjd! Jag monterade en på brukisen också och där fick jag plats med en ventil med slangnippel så jag trycker på en slang vid avtappningen och slipper slaskandet i princip helt och hållet.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik