Spänningsregulator, kondensator?

Allt som rör bilarna

Spänningsregulator, kondensator?

Inläggav Lars K » 16 02 18, 16:19

Hej, jag håller på kikar på elsystemet i bilen och på spänningsregulatorn(?) vid anslutning A sitter en kondensatorliknande historia.
Bild

Vad har den för syfte? Det enda jag hittat är att den är för att förhindra störningar i radion?

Lasse
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Re: Spänningsregulator, kondensator?

Inläggav Guson » 16 02 18, 17:57

Jag har en annan generator med inbyggd regulator men kondingen kan möjligen ha haft en annan funktion på äldre elektromekaniska regulatorer, ungefär som över brytarna i en fördelare, förutom störbiten. Är det en elektronisk regulator är det nog bara radion som du skriver. Sitter den över batterispänningen så är det inte bara radion utan alla audiogrejer som kan påverkas. Spänningsripplet slår igenom i förstärkaren så det surrar i högtalarna även med CD eller motsvarande.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lars K » 16 02 18, 20:34

Jag är på väg att montera en "one wire" 100A generator. Visst bör jag kunna ta bort den externa regulatorn helt och hållet (ink kablage)?
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Guson » 16 02 18, 23:59

Precis, någon extern regulator behövs inte. Se bara till att isolera och säkra upp den gamla laddlampkabeln. Du kanske monterar en annan generator någon gång och vill använda den.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lars K » 16 02 19, 8:37

Det verkar faktiskt finnas utgång för laddlampa på generatorn! Min plan är att ha en fungerande laddlampa.
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Guson » 16 02 19, 9:47

Ja då är det bara att koppla in den! :P
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lassebros » 16 03 07, 23:42

Hej.
Vad har du för generator?
Passar den i originalfästena?
Lasse.
Användarvisningsbild
Lassebros

Inläggav Guson » 16 03 08, 9:54

Jag har en generator av typ Delco 10 si på 63 A som normalt sitter på GM-bilar. Av någon anledning satt det en sån monterad när jag köpte bilen. När den havererade tog jag med den till generatoraffären och köpte en ny likadan. Två huvudskillnader är noterbara.

A: Fästskruven i "gångjärnet" är ett snäpp grövre på Ford än GM. Antingen borrar man upp generatorns hål eller så använder man en tunnare skruv. Det blir då lite glapp i hålet i generatorfästet vilket inte är önskvärt.

B: Skruven och därmed fästet på generatorn är en tum kortare på GM än Ford. En distans behövs när fästet ser ut som vårt med ett öra på var sida om generatorn.

På min bil så linjerade inte remhjulen upp 100% så jag shimsade remskivan på generatorn några mm framåt i bilen. Jag vet inte om detta är speciellt för min bil eller generellt. Det funkade utan shimsning så länge förra ägaren hade bilen och fram till dess generatorn gick sönder i alla fall. Spännjärnet vet jag inte heller om det passar, jag har bara det som satt på bilen vid köpet.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik