Resonansljud i kupen

Allt som rör bilarna

Resonansljud i kupen

Inläggav extrafast » 20 07 18, 18:56

Hej

Jag har ett irriterande resonansljud vid 1800-2000 rpm inne i kupen. Jag har tagit bort "underredsmassan" i motorrummet vilket inte gör saken bättre antar jag. Jag har ett ganska öppet avgassystem så bilen mullrar rätt ordenligt.

Frågan är om jag kan dämpa bort en del av det? Jag funderade på om man skulle sätta dit dämpmatta på bakre hjulhusen, eller om det är inne i kupen som det måste dämpas.

Jag har aldrig hållt på med akustik, så jag vet inte hur man ska tänka. Men två odämpade motstående väggar ska väl undvikas.

Är det någon här som haft samma problem och hittat någon lösning? Tacksam för alla tips.

Håll avstånd i sommar!

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Re: Resonansljud i kupen

Inläggav timsteren » 20 07 20, 21:49

Hej Ulf,
alle Pantera har den resonans lyd omkring 1800-2100 varv, så det er inte din bil som er unormalt. I alle indlæg på forskellige forum som jeg har læst om det over årene, kan jeg bare forstår, at der er mange teroier om hvorfor, og hvordan man kan få bort den. Jeg tror, at de flest prøver bare at undvik disse varv. Der er måske nogle andre her på klubben som kan forklare og som har løst problemet - massvis af Dynamat? Andre ljudpotter? 'Cross-over' mellem avgas? 180 graders avgas system?
Lad os høre om du får løst det.
Hilsner, Tim.
Användarvisningsbild
timsteren

Återvänd till Teknik