Pantera på biltransport släp

Allt mellan himmel och jord...

Pantera på biltransport släp

Inläggav Anders H » 09 05 20, 14:43

Hej

Funderar på att köpa biltransport släp har någon erfarenhet att transportera Panteran på släp?

Hur är det att lasta på/av en Pantera?

Vad ska jag tänka på?

Tips?
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav Guson » 09 05 20, 16:19

Det första är att du lär behöva BE-kort för att få dra ett släp med Panteran på. Sedan kommer att bredden mellan sidorna är tillräcklig. Man skall kunna öppna dörren med bilen på släpet. Det anses fördelaktigt att traila bilen rättvänd vilket betyder att det skall vara tillräckligt lång lastyta framför släpaxeln för att få vettigt kultryck med bilen vänd framåt. Markfrigången är troligen inget problem men med korta lastramper kan det bli det.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

rättvänd

Inläggav Ingo » 09 05 21, 10:44

Att traila den rättvänd är ett problem,för tyngdpunkten kommer rätt långt bak vilket gör att kultrycket minskar och risken för att trailern börjar vandra är stor.
Ok en boggietrailer löser ju det problemet men det blir ett stort ekipage i så fall.

jag skulle satsa på en solstadstranport isåfall..
http://www.allaannonser.se/saeljes/bila ... sport.html
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Lars K » 09 05 21, 18:24

Malmberg berättade för mig en gång om en herre som nyrenoverat sin pantera, skulle köra upp den på släpvagn men höll inte koll på oljetrycket. Motorn skar tydligen. Lutningen blev väl lite stor så att oljesugen inte fick tag i någon olja.

Med reservation för att jag minns fel...
/Lasse
Användarvisningsbild
Lars K

kan nog hända

Inläggav Ingo » 09 05 21, 21:19

Lars Andersson skrev:Malmberg berättade för mig en gång om en herre som nyrenoverat sin pantera, skulle köra upp den på släpvagn men höll inte koll på oljetrycket. Motorn skar tydligen. Lutningen blev väl lite stor så att oljesugen inte fick tag i någon olja.

/Lasse

kan nog hända i väldigt speciella fall,men knappast till en biltransportsläp,för dom är oftast så lågbyggda,men biltranporter som är byggda på lastbilar är ju ofta rätt höga med branta ramper..
Användarvisningsbild
Ingo

Re: kan nog hända

Inläggav Lars K » 09 05 22, 8:08

Ingo skrev:
Lars Andersson skrev:Malmberg berättade för mig en gång om en herre som nyrenoverat sin pantera, skulle köra upp den på släpvagn men höll inte koll på oljetrycket. Motorn skar tydligen. Lutningen blev väl lite stor så att oljesugen inte fick tag i någon olja.

/Lasse

kan nog hända i väldigt speciella fall,men knappast till en biltransportsläp,för dom är oftast så lågbyggda,men biltranporter som är byggda på lastbilar är ju ofta rätt höga med branta ramper..

Det är inte omöjligt att det kan ha rört sig om en lastbil, jag minns lite dåligt vad som sades.
Användarvisningsbild
Lars K

Återvänd till Allmänt