Kompressormotor i Panteran

Visa upp dina projekt här.

Kompressormotor i Panteran

Inläggav Janne » 08 01 29, 18:51

Hej allesammans. Lite om mitt vinter projekt, har tänkt att byta ut motorn mot en från en -04 Cobra. Fick tag på en helt ny motor och passade samtidigt på att köpa en lite större kompressor till den när jag ändå var i farten. Blev lite trångt på bredden så jag har fått köra lite med tigersågen både i brandväggen och på topparna. Fick även modifiera bränsletanken lite för att generator och olje filter/kylare skulle få plats. Det vart inte så komplicerat, ett par välriktade slag med wackabonken fixade till erfoderlig frigång. Har mer modifieringar på gång men återkommer senare när jag hunnit lite längre.
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Gulligt

Inläggav Ingo » 08 01 29, 21:28

Jo det blir nog rätt kul.
var i florida i våras och såg en sådan där ny GT40.(vete sjutton vad dom heter egentligen) nåväl den hade ju kompressor men misstänker att den Skulle komma upp högre än förgasaren,hur går det för dig? ,kommer den under plåten bakanför bakrutan?
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Inläggav Jason » 08 01 29, 22:24

Gott att se att du är på gång, Janne.
Inte så mycket stora modifieringar men många små....
---> Jocke Glaés <---
Användarvisningsbild
Jason
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 01 27, 22:18
Ort: Eksjö

Inläggav Janne » 08 01 30, 0:02

Svar till Ingo: Ja kompressorhjulet hamnar vid höger öra ungefär, skymmer väl bakåtsikten lite grann men den är ju helt fantastiskt bra från början så lite sämre tror jag inte betyder något. Får göra ett litet uttag i bakrutan.

Fråga till Jocke har du hittat partnumret på startmotorn? Kan få min att passa men då måste jag fräsa av lite på kopplingskåpan och jag vill helst ha kvar den i orginal. Man vcet ju aldrig om man vill bygga tillbaka till orginal någon gång i tiden.
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 01 30, 0:10

Så här ser det ut inifrån kupen. Kompressorn är inte monterad, måste kapa lite i balken och svetsa en liten abrovink för att allt skall få plats.
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Jason » 08 01 30, 20:41

Janne skrev:Fråga till Jocke har du hittat partnumret på startmotorn? Kan få min att passa men då måste jag fräsa av lite på kopplingskåpan och jag vill helst ha kvar den i orginal. Man vcet ju aldrig om man vill bygga tillbaka till orginal någon gång i tiden.


Har letat både på startmotorn och i fakturan från Collectors Choice men kan tyvärr inte få fram identiteten på den. Jag tvivla på att Cory lämnar ifrån sig det om man skulle kontakta honom, för jag kommer ihåg att han hade skurit bort partnr på bl.a. svänghjul och koppling...
---> Jocke Glaés <---
Användarvisningsbild
Jason
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 01 27, 22:18
Ort: Eksjö

Inläggav Janne » 08 01 30, 20:49

Har letat både på startmotorn och i fakturan från Collectors Choice men kan tyvärr inte få fram identiteten på den. Jag tvivla på att Cory lämnar ifrån sig det om man skulle kontakta honom, för jag kommer ihåg att han hade skurit bort partnr på bl.a. svänghjul och koppling...


Tack för svaret Jocke även om det inte hjälpte så mycket. Får försöka leta lite och se om jag kan komma fram till en startmotor som passar. Det är ganska trångt vid blocket även om jag har kört en del med både hålsåg och tigersåg. Får väl se det som en del av att lätta Panteran lite.


EDIT: Ändrade textformatering lite =) /Mod
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Guson » 08 01 31, 13:22

Jag är förvånad över att du behöver kapa så mycket i väggen, jag trodde motorn rymdes helt bakom väggen så man kunde köra med platt bakvägg. Kapade du ur väggen Jocke? Är det för att få plats med generatorn och dess rem du kapar? Sitter de isf annorlunda för att det är en kompressormotor?

På den här sidan http://members.aol.com/alanscar99/Alan2.htm så monterar de en kompressormotor och de verkar ha flyttat tillbaka den lite. Sitter din i standardfästena bak? Notera även att det i texten skrivs om vilken startmotor som passar.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Inläggav Janne » 08 01 31, 17:12

Guson skrev:Jag är förvånad över att du behöver kapa så mycket i väggen, jag trodde motorn rymdes helt bakom väggen så man kunde köra med platt bakvägg. Kapade du ur väggen Jocke? Är det för att få plats med generatorn och dess rem du kapar? Sitter de isf annorlunda för att det är en kompressormotor?

På den här sidan http://members.aol.com/alanscar99/Alan2.htm så monterar de en kompressormotor och de verkar ha flyttat tillbaka den lite. Sitter din i standardfästena bak? Notera även att det i texten skrivs om vilken startmotor som passar.



Jag hade inte behövt att kapa i bakväggen men gjorde det för åtkomst.
Eftersom jag ändå måste göra en ny bakvägg.
En vanlig Cobra motor utan kompressor får rum utan bula på bak väggen,
jag har mycket plats nertill vid remskivan. Kompressormotorn har också dubbla remmar vilket gör den lite längre.
Har inte flyttat bak fästena för växellådan, vill ha vikten så långt fram som det går.
Generatorn på vanliga motorn sitter mellan cylinder bankarna där kompressorn sitter på min motor. Försökte att flytta generatorn till höger sida men gav upp pga att det skulle bli lite väl komplicerat med drivremmarnas dragning så det blev bensintanks modifiering istället. Samtidigt kunde jag då passa på att ta bort några kilo kaliforniskt grus och smuts som hade samlats bakom bakom tanken under årens lopp.
Tack för länken, när jag läst lite mer en hälften kom jag på att jag sett den själv någon gång. Skall kolla om det är samma typ av svänghjul på vanliga 4,6an för att startmotorn skall passa, på min motor är det offset (dishat) så det hamnar 14mm längre bak än orginal så bendixdrevet når inte rktigt fram.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Jason » 08 01 31, 22:57

Tror att Janne besvarade de flesta frågorna.
Men hurusom, jag kapade inte i torpedväggen och jag använder originalfästena i ZF:en. Dock om man inte är rädd för att såga lite så blir det absolut mer åtkomligt då. Min generator ligger i v:et och går precis fritt från balken under fönstret.
Jag har gjort ett par bulor i innerskärmana för att slippa att höja motorn i framkant. Alternativet till det är att kapa bort lite mtrl från topparna.
Sedan som sagt så drivs kompressorn på en yttre rem, så den motorn tar mer plats...
---> Jocke Glaés <---
Användarvisningsbild
Jason
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 01 27, 22:18
Ort: Eksjö

Inläggav Janne » 08 02 07, 23:04

Senaste nytt, har inte hänt så mycket. Har gjort en liten utbyggnad av balken mellan kupen och motorrummet för att få plats med kompressor drivningen. Var lite bank för att såga i balken trodde att det var en vital bärande del av karrosseriet men det visade sig att den var väldigt klent uppbyggd. Inget att fästa fyrpunktsbältet i. Så jag tog nog i lte väl mycket i material på min utbyggnad, men hellre lite för kraftigt än för klent. Har köpt på mig ett par bränslepumpar från Shelby GT500an som jag håller på att klämma ner i tanken. Blir lite trångt uppe på men alternativet var att sätta dom på den plana ytan under skärmen, men då måste man ta ut motorn om man behöver komma åt dom, vilket blir lite opraktiskt. Var förbi Hansen Racing och köpte på mig en låda med rörböjar för att försöka knåpa ihop ett par headers, får väl se hur det går.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 02 07, 23:06

Den här bilden var det jag tänkt skicka med.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 02 18, 22:30

Har börjat med att snickra ihop ett avgassystem. Fick ett par avgas plattor vattenskurna av en firma i frihamnen att börja med, dom vart åtmindstone snygga. Stötte på problem direkt, olje filtret sitter väldigt mycket ivägen. Det är ovala avgasportar på fyrventilsmotorn så jag fick knacka till en övergång till runda rör vilket gör att det bygger lite så det går inte att börja med en skarp böj direkt. Kanske inte så lyckat när man sett Stefans bilder även om jag inte har tänkt att linda mina rör. Det hade väl gått att trassla sig runt oljefiltret och samtidigt få frigång till tanken när man skall ta av och på rören men jag har valt att flytta på oljefiltret istället. Avgasröret för ettans cylinder kommer ändå att gå väldigt nära filtret.
Har fått svetsa om kylvatten rören som kommer ut från topplocken, trodde att dom skulle gå fria från brandväggen efter det men ack vad jag bedrog mig. När man skall i med motorn måste den vinklas upp lite för att få i växellådsfästet och det lilla räckte för att dom skulle ta emot.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 02 18, 22:46

Lyckas bara få med samma bilder hela tiden, vet inte hur man bär sig åt för att ta bort om man valt fel bild. Här hoppas jag att det kommer en på avgas plattorna i alla fal.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 02 21, 21:43

Ligger lite lågt på produktions sidan just nu, håller på att försöka klura lite på elsystemet den sidan blev betydligt mer komplicerad än jag hade tänkt från början. Den eländans datorn har ett finger med i precis allting, gäller att försöka hitta en bra kompromiss med Panterans eget elsystem och det nya. Försöker att hitta rätt nipplar och kopplingar till servo styrningen och a/c`n, Ford har ju lite speciella kopplingar på sina rör kopplingar. Hade tänkt att bygga om inredningen i vinter också men har lagt det lite på is, motorbytet var inte bara att stoppa i en ny motor det blir som alltid betydligt mer än vad man hade tänkt sig från början. Nu blir det en veckas paus, sportlov med barnen.

Ha de alla Pantera vänner.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Nästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron