reserv hjul

Allt mellan himmel och jord...

reserv hjul

Inläggav Lennart » 09 04 22, 20:51

reservhjul vara eller inte vara??? Mitt reservhjul verkar inte vara intresserad av och få luft i sig mer.Det är det gamla originalhjulet.Någon som har något tips eller något annat alternativ???Eller vi satsar på punkteringsfritt till Italien?
Användarvisningsbild
Lennart

Inläggav Janne » 09 04 23, 13:20

Personligen tog jag ut reservhjulet bland det första jag gjorde och köpte upp mig på ett par burkar punkaspray. Det finns ju i alla fall ingen plats för att ta med ett av däcken om man skulle få punktering. Vill ju inte gärna lämna ett hjul för 12" kronor vid väg kanten.
Har aldrig behövt prova om punkaspray fungerar som tur är men man kan kanske ta sig till något ställe där man kan få reparerat åtminstone.

Janne
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

reservhjul

Inläggav Lennart » 09 04 23, 21:42

2 flaskor punkaspray har varit med sen bilen börjades användas här i Sverige.Alltså inget reservhjul har varit med.Vid vanliga punkteringar funkar punkasprayen,har använt det själv och även lånat ut.
Användarvisningsbild
Lennart

Inläggav Yngve Pettersson » 09 04 23, 22:56

Kör ochså med punkaspray samt 12v liten smidig kompressor som ryms vid sidan på mitt optima batteri, fixat ett eluttag i motorrummet, har dock inte behövt utnyttja den ännu.....beakta explosionsrisken vid använding av punkaspray tror drivgasen är problemet har dock inte full koll här...
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Kvävgas?

Inläggav Ingo » 09 04 24, 10:48

Att punkaspray kan explodera är väl sk branschfolk som påstår,och dom hatar punkaspray av flera anledningar.. :D
Men vad som hänt är väl att man varit med svetsen på fälgar som haft punkaspray påfyllt i däcket.men att gå på med svetsen på ett hjul med tryck tycker jag verkar lite väl befängt..
kvävgas vore kanske en ide till orginaltyp av reservhjul,eller som extrapåfyllning under resan.
En liten tub som tål högt tryck.
har grubblat på en fjädringsklocka till citroen,gärna paj där bälgen gett upp,den borde räcka för att pumpa så man klarar sig..
Många gummiverkstäder har ju kvävgas för påfyllning av däck också,så att fylla borde ju inte vara något större problem,men med cittraklockan kan man ju åka till cittra mekar och fylla..
Användarvisningsbild
Ingo

Återvänd till Allmänt