Min motor ska ju offsetgrindstrokas,problemet är att han som skulle göra jobbet och hade migaatt beställa specifika delar har dött....
men vitsen är att Cleveland har enorma vevtappar,så det går bra att gå ner på mindre chevatappar tex,
I Usa kör man mycket med cheva stortapp,men det blir inte så långt man kommer då,några millimeter.
men med cheva småtapp så kommer man långt,tydligen bara någon millimeter från strokerkitet på kring 3,90.
Jag tyckte det såg groteskt ut att gräva bort så mycket gods från vevtapparna,men tydligen så kompenserar viktbesparingen eventuella försvgningar,och ramlägen ändras ju inte..'Men håller det i dragracingmotorer så håller det på gatan,och en cleveland ska aldrig varvas över 6000 hur som helst....
Med specialkolvar kan man ha rätt långa stakar,vilket ju är att föredra(enligt smokey younick i varje fall

)
Men kolvarna vi beställde till min motor är nästan orginal,tappen sitter något högre än på gjutjärnskolvarna,men då var tanken ungefär orginal längd på stakarna,faktiskt några hundradelar kortare.
kvadratiskt blir det inte idealiskt,därför tog vi till med stakar som ska tåla 700 hästar ungefär..
man måste bussa om stakarna också för tappen är pjenare i fordkolvarna än i cheva orginal..
Blocket har jag fått en firma att göra klart och dom har lovat att prova stroka också.
Det är ju inte mer jobb egentligen än en fyrcylindrig motor och det är ju många som fixar.
så vi får se hur det går..