Vad är vad?

Allt mellan himmel och jord...

Vad är vad?

Inläggav 2björn » 08 05 21, 18:45

Min kunskap om de olika Panteramodellerna känns ganska bristfällig och med en lätt rodnad på kinderna :oops: avslöjar jag det nu offentlig!

Jag har försök hitta lite bra förklaringar på nätet men troligtvis inte letat tillräckligt, en inte allt för vågad gissning är att den största kunskaps-källan om Pantera finns bland de som besöker detta forum! Hoppas på hjälp!

På min chassieskylt står det Detomaso 874 Vad står 874 för?

Vad betyder och vad är skillnaden på modellerna "L", "GTS" (finns det fler bokstävskombinationer), finns det modeller utan bokstav? Kan jag utläsa av chassienumret om det är en "L" eller annat?

Jag ser också att man talar om olika grupper, t.ex Gr.3, vad betyder det och vad är skillnaden mellan de olika grupperna?

Jag har en teknikfråga oxå!
Jag har en oljekylare sittande i häcken (på bilen alltså) och den är kopplad till framkant på motorn med ett par gummislangar, det känns inte original, men kan det vara det?
Har jag behov av en oljekylare (jag kommer inte tävla eller hårdköra)? Har någon en rekommendation om jag ska ta bort den (minskad läckagerisk) eller bör jag behålla den?
Om jag ska ta bort den, är det bara att plugga tryck och returhålen vid motorn eller behövs en mer avancerad åtgärd?

Jag stoppar här, men återkommer säkert med fler frågor inom kort! :)
Användarvisningsbild
2björn
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 05 20, 19:31
Ort: Karlskrona

Inläggav Yngve Pettersson » 08 05 21, 20:11

Hej
Se länken som sagt det mesta finns på nätet
http://pantera.infopop.cc/eve/forums/a/ ... 9220027562

Vad gäller oljekyl så säger de flesta att den inte behövs, på min bil sitter en monterad på AC kondensorns plats och är inkopplad via adapter vid oljefilter, min är termostat styrd och är går igång endast vid längre motorvägs körning vid utetemp+25 och går endast relativt korta perioder jag har tyvärr ingen oljetempindikering ännu, andra kan säkert komplettera med sådana värden men du kan nog med gott mod montera bort din kylare det är iingen direkt snygg monering du har enl din beskrivning.
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 08 01 25, 23:20
Ort: linköping

Inläggav 2björn » 08 05 21, 21:23

Tack för svar och länkhänvisning!
Då kan jag nog demontera oljekylaren utan dåligt samvete! :) /T
Användarvisningsbild
2björn
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 05 20, 19:31
Ort: Karlskrona

Inläggav Guson » 08 05 22, 11:08

Torbjörn, du kan inte plugga anslutningarna och ta bort kylaren. Du måste ta bort hela adaptern med slanganslutningarna, annars får du inget oljeflöde genom motorn (om inte adaptern har en överströmning men den är inte stor nog att köra motorn på). Har du möjligen Krister S gamla bil, svart med takscoop?
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Inläggav 2björn » 08 05 22, 21:22

Hej Tomas! Ok! Tack för tipset! :D

Jag köpte bilen för några veckor sedan i Umeå, den låg på blocket, vit med svart huv, i vägverkets registerutdrag finns inte krister S nämnd.

Bilen gick inget vidare, visade sig ha en trasig rotor och felinställd tändning samt igensatt luftfilter, kostat på den 300kr och nu finns det kraft i motorn igen :D

Förövrigt är bilen i bruksskick, rak i plåten men lite rostbubblor här och där, torkade lister, lite sliten inredning, höger sidoruta funkar inte, AC behöver en översyn etc. Får beta av det hela efterhand, är sugen på lite större ingrepp, men.....får nog vänta med det, frun nämnde något om renovering av kök, sovrum, hall, lister som inte kommit på plats osv.../T
Användarvisningsbild
2björn
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 05 20, 19:31
Ort: Karlskrona

Inläggav Guson » 08 05 23, 13:22

OK, Kristers ex-bil är helsvart. Jag tänkte bara på monteringen av oljekylaren, den bilen hade också oljekylare baktill vilket är ganska ovanligt.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Inläggav Lennart » 08 06 02, 17:19

2björn skrev:Hej Tomas! Ok! Tack för tipset! :D

Jag köpte bilen för några veckor sedan i Umeå, den låg på blocket, vit med svart huv, i vägverkets registerutdrag finns inte krister S nämnd.

Bilen gick inget vidare, visade sig ha en trasig rotor och felinställd tändning samt igensatt luftfilter, kostat på den 300kr och nu finns det kraft i motorn igen :D

Förövrigt är bilen i bruksskick, rak i plåten men lite rostbubblor här och där, torkade lister, lite sliten inredning, höger sidoruta funkar inte, AC behöver en översyn etc. Får beta av det hela efterhand, är sugen på lite större ingrepp, men.....får nog vänta med det, frun nämnde något om renovering av kök, sovrum, hall, lister som inte kommit på plats osv.../T




Tjena Björn, Bilen du har köpt har jag varit och provkört när den fanns i vänersborg för ca 2år sen..Men jag köpte en annan som var importerad ifrån Texas. Jag råkade också ut för samma problem med fönsterhissarna, så jag byggde om dom med motorer från en volvo 760. Bifogar bilder här.[/img]
Manage Attachments
Användarvisningsbild
Lennart
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 02 25, 21:12
Ort: Marieholm

Inläggav Lennart » 08 06 02, 17:21

blev lite knas med bilderna.
Manage Attachments
Användarvisningsbild
Lennart
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 02 25, 21:12
Ort: Marieholm

Inläggav 2björn » 08 06 02, 22:41

Hej Lennart!
Tack för tipset! Jag plockade ned min fönsterhiss i helgen, det visade sig vara plastdrevet som numera var i 7 delar! Jag har hört talas om att klubben tagit in mässingsdrev från USA, det vore mumma! Ska se om det finns några att köpa?
Om inte, vet någon om dessa fönsterhissar "Ducellier" sitter i någon annan bilfabrikat? Jag hittar inget i korsrefernslistan. /T :D
Användarvisningsbild
2björn
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 05 20, 19:31
Ort: Karlskrona


Återvänd till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron