Kompressormotor i Panteran

Visa upp dina projekt här.

Inläggav Janne » 08 03 24, 20:38

Hej allihopa! Det blev lite längre än en veckas paus, men nu under påsken har det jobbats för fullt.
Började med att svetsa på headersarna (härlig svengelska) kom väl halv vägs ungefär så tog gasen slut och allt stängt under påsken. Körde igång med att byta styr racken istället, har läst lite på nätet om styrgeometri och vad jag kan förstå så är orginal racken långt ifrån optimal för att undvika bumpsteer. Har en rack ifrån en cobra och vad jag kan mäta mig fram till så blir den mer eller mindre perfekt vad gäller längden. Dessvärre är den rejält mycket större än orginal, så tiger sågen har fått jobba en hel del med att såga bort plåt i framvagnen. Det kommer att bli rätt så trångt men det skall nog gå. Har lyckats att få till alla kylarslangar med en blandning av Mustang och Corvette delar, man skall aldrig slänga gamla grejor dom kan komma till nytta. Har börjat med att skissa upp ett nytt elsystem, blir också en salig blandning av delar från olika bilar.
Har fått två stora paket från staterna veckan som var ett från Summit och ett från Lethal Performance väntar på två till ett med stötdämpare och ett med bromsar. Här har man julafton var och varannan vecka med paket öppning, märkligt att det skall behövas så mycket grejor för ett simpelt motorbyte. Största problemet just nu är att få A/C kopplingarna att matcha med den nya kompressorn, har en hel låda med kopplingar men inget går att få ihop på ett just sätt. Har liknande problem med servo styrningen, skall försöka ta ledigt en dag denna vecka för att åka runt till lite hydraul firmor och se om dom kan vara behjälpliga.
Glömmer att ta med kameran ut i garaget hela tiden, men det kommer lite bilder senare.

Ha de!
Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 03 31, 22:20

Har hållit på i tre dagar med att försöka få till nya styr racken och inte kommit någonstans. Allt sitter ivägen för allt eller hamnar på helt fel ställe. Har gjort ett antal infästningar för racken men ingen har blivit bra eller inte fått plats alternativt inte gått att få dit. Har sågat rätt rejält med tigersåg och kapskiva i balkarna men det utrymmet räcker inte riktigt till ändå. Vill gärna få till en ny balk mellan rambenen i och med att jag sågat bort en hel del. Vill inte heller lägga allt på plats och svetsa fast, kan ju vara bra om man kan demontera grejorna senare för service eller byte.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 03 31, 22:34

När man blir lösslåppt med en tigersåg ändar det upp så här.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 03 31, 22:39

Här är mina försök till att få till fästen för den nya racken, alla utan någon större framgång. Men det blir nya friska försök, kommer att lösa sig till slut.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 03 31, 22:41

Intercoolern installerad där a/c kondensorn satt förut, har den fram istället.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 04 10, 21:10

Har äntligen lyckats att få dit styr racken, tog betydligt längre tid än jag tänkt mig. Har satt dit hydroboostern också, det fungerade lite smidigare.
Har i grova drag fått klart headersarna får se hur det går med frigången
till drivaxlarna med tre tums rör, har en känsla av att det kommer att bli väldigt trångt. Håller på att försöka hitta lämpliga placeringar för intercooler tank och pump samt servo olje behållaren. Mycket slangar blir det, var förbi slangaffären och köpte 18m slang totalt, det blir mycket experimenterande för att få till lite justa dragningar av alla slangar.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 04 16, 20:55

Har hållt på med att koppla in det nya elsystemet det blir en hel del nya kablar och små lådor. Börjar att få till det hoppas jag, det visar sig väl när jag kopplar på strömmen och försöker starta upp om jag har kopplat rätt. Det blir en hel del kablar över, har försökt att rensa bort så mycket som möjligt i kabel härvorna.
Är snart dax att stoppa i motorn igen förhoppningsvis den sista gången, för nu i alla fall. Har tappat räkningen på hur många gånger jag har haft i och ur motorn.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 04 20, 22:09

Då har man äntligen kommit så långt att man har börjat med slutmonteringen.
Har förhoppningsvis lagt i motorn för sista gången, för nu i alla fall. Har bara provmonterat utan kompressorn förut, tänkte sätta på den efter att jag lagt i motorn. Men med tanke på vikten och att det är lite trångt att montera den på plats, tänkte jag att jag skulle chansa öch montera den innan jag lyfte i motorn. Det var trångt men det gick precis, hade motorpaketet varit två centimeter högre hade det inte gått. Den fyller ut bra, inte mycket dö utrymme i motor rummet längre.
Bild på det kritiska ögonblicket när motorn skulle ner i motor rummet.
Den andra bilden är på elsystemet efter användadet av två rullar eltejp och bort klippningen av x antal meter kabel.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 04 24, 22:02

Senaste dagarna har jag hållit på med att koppla el samt dra slangar till allting. Väldigt mycket sladdar och slangar blir det, jag som gillar rena och fina motor rum utan massa rör,slangar och kablar. Får väl kanske göra som de tyska bil tillverkarna sätta en stor svart plast kåpa över alltihopa för att dölja virrvarret av prylar.
Har kommit på att motorluckan inte kommer att gå och stänga, hade en liten förhoppning att den skulle klara sig men icke. Vill helst inte börja klippa i orginal luckan, så det blir till att gjuta upp en ny i glasfiber. Det kommer att bli ett par dagars jobb som inte riktigt var med i planeringen. Ser kanske lite illa ut att köra runt utan luckan, så jag misstänker att Skokloster besöket dessvärre kommer att spricka. Fast jag kör på man vet aldrig.[/img]
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 04 24, 22:06

Blir många likadana bilder vet inte hur man får bort dom, det verkar bara att gå att ändra i texten inte ta bort bilder.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 04 30, 20:40

Var i garaget i söndags, dax för provstart startmotorn går fint men det är allt, inget mer händer. Tillbringar söndagen och måndag med att kolla och dubbel kolla och trippel kolla alla el kopplingar det har ju blivit ganska många så chansen för en felkoppling finns även om jag tycker att jag varit nogrann. Hittar ingen fel koppling, har tändning men bränslepumparna går inte men dom är lätta att jumpra men inget liv i motorn ändå. Upptäcker att spridarna inte får någon signal att öppna. Tycker att det börjar verka som om stöldskyddet i datorn är på, sa till killen som jag köpte motordatorn av att avprogramera det sa även till firman i USA som sände över en tune till mig att ta bort det. Laddade upp tunen på datorn och såg att det var fortfarande var inprogramerat, tog bort det och flashade om motordatorn. Efter det så startade den direkt men säg den glädje som varar upptäcker att det inte finns något oljetryck, märkligt med tanke på att det är en helt ny motor från Ford. Har inte hunnit undersöka vad som felar än, man tappar liksom lite sugen när saker man tar för givet skall fungera inte gör det. Nya tag imorgon.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 05 01, 22:18

Okey imorgon är idag. Googlade lite om oljetryck på modular motorerna och fick kram att oljepumpen tydligen inte klarar av att suga oljan från sumpen om den har luft i sig. Min motor har ju varit tom på olja ett tag så det var såklart luft i pumpen. Fick trycka i olja i systemet med tryckluft, nytt start försök och nu kom det oljetryck. Stor lättnad!!! Har bara headersen på en så länge, var just ryt i knotan. Är något sugen på att åka ut och testa, men har lite kvar innan man törs ge sig ut på en provtur. Bromsar till exempel, kan vara bra att ha. Har special beställt frambromsar från Taiwan, tordes inte riktigt beställa till runt om innan jag testat dom här. Dom ser åtminstone bra ut, får väl se om dom lever upp till sitt utseende.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Inläggav Janne » 08 05 01, 22:22

Vart en bild på bränsle filtret och tanken, försökte få till en på bromsarna. Här kommer ett nytt friskt försök.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

Kompressor motor

Inläggav gufro » 08 05 20, 17:34

Hei Janne. Veldigt intresngt prosjekt du holder på med.Jeg har og en 1974 Pantera som jeg har tenkt å sette i en Cobra motor i.Skulle veldigt gjerne sett billder fra bilen din.Billdene som ligger hos deg får jeg ikke åpnet.Har du nen ide hva som må til får å se på bildene? Gudmund
Användarvisningsbild
gufro
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 05 20, 15:29

Inläggav Janne » 08 05 20, 23:05

Hej Gudmund! Har dessvärre icke någon aning om vad som hänt med bilderna, men jag tror Lasse våran moderator håller på och forskar lite om det hela. Hoppas han lyckas få tillbaks dom.
Tyvärr har det mest bara djävlats dom sista veckorna, inget har gått som det ska. Tror dock att det mesta ser ut att lösa sig.
Håller på och gjuter upp nya bakvägg i glasfiber och tillverka en ny bakruta en aning mindre en orginal, måste också göra en ny motorlucka eftersom jag inte vill börja kapa i orginal luckan. Skall försöka att få till det så att det ser ut som orginal men med en lite annan vinkel på den platta mittdelen av luckan, får väl se hur det går med det.
Har lite problem med kylningen av motorn, verkar som om den nya kvalitets termostaten från Biltema inte riktigt fungerar som tänkt. Motorn blir väl varm, oljetrycket går från 80psi kall motor till 5psi riktigt varm. Har köpt värsta syntetoljan trodde att den skulle hålla ungefär samma viskositet mest hela tiden, men uppenbarligen inte.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne
 
Inlägg: 195
Blev medlem: 08 01 27, 18:50
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återvänd till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron