Lyfta ur motor och låda

Allt som rör bilarna

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 07 21, 19:16

Hej

Nytt problem.
Urtrampningslagret är 10mm för kort efter att jag bytt koppling och planat svänghjulet.

Vet någon om det går att hitta lager med samma innerdiameter från någon "svenssonbil" ?

Tacksam för info.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Ingo » 19 07 21, 21:57

extrafast skrev:Hej

Nytt problem.
Urtrampningslagret är 10mm för kort efter att jag bytt koppling och planat svänghjulet.

Vet någon om det går att hitta lager med samma innerdiameter från någon "svenssonbil" ?

Tacksam för info.

Mvh Ulf

Jag strulade ju med kopplingen i höstas ,och hade n del problem att det tog i.då var tanken att prova något annat lager först. vad som liknar är ford Mustang,och dom är längre. startade en tråd inne på mustangforumet i motorer där finns lite bilder,kan däremot inte uttala mig om det är samma innerdiameter,men det är ju något ford ändrat då och då(minns jag monterade en 67,as växellåda på min 66 mustang då fick jag svarva ner axeln för att urtrampningslagerhållaren skull gå på men 10 mm går inte det bara att justera?
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Ingo » 19 07 21, 22:05

Mindes fel mustanglagerhållaren var kortare. hydrauliskt urtrampningslager då?
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav extrafast » 19 07 22, 0:14

Hej

Tack för snabbt svar!

Det går bara att trycka ut lagret 15mm, sen är det risk att det fastnar på vägen tillbaka på en kant inne i lagret, antagligen där för smörjning. Alltså kan jag inte justera så mycket som 10mm, vet inte hur mycket tryckplattan måste tryckas in för att att koppla ur ordentligt, men 5mm är nog för lite.

Har mailat Kjell som jag köpte kopplingen av, tror han hade ett lager som kanske passar, får se om han hör av sig, originalet är i alla fall 56mm långt och innerdia är 34mm.

Hydraliskt urtrampningslager, hur funkar det? Som hydraliska ventillyftare eller?

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav extrafast » 19 08 10, 23:44

Hej

Tack för tipset!

Men efter att kollat lite noggrannare på urtrampningslagret så såg jag att själva lagret sitter påpressat på den främre delen. Så jag tog bort lagringen och svarvade till en ny hållare för lagret med rätt längd. Tog nästan en hel dag, men jag hade ju ändå semester.

Nu har jag äntligen fått fart på bilen igen efter motorrenoveringen, tack för all hjälp i denna långa tråd!

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Föregående

Återvänd till Teknik