Lyfta ur motor och låda

Allt som rör bilarna

Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 18 10 05, 13:05

Hej

Efter att ha gjort ett deprimerande kompressionsprov på min motor (5,5-9,8 Bar) så har jag bestämt mig för att lyfta ur motor och låda och renovera motorn under vintern.
Även om det inte direkt är raketforskning att lyfta ur en motor så är jag säker på att många av er som har lyft ur era motorer sitter inne med goda råd och smarta tips.

Ett problem jag ser direkt är att min (typ standard) motorlyft har för kort arm, och inte kommer att nå in till "balanspunkten" på motor+låda, hur har ni gjort? Tror ni man kan ta vanliga "lyftslingor" runt motorn så långt min lyftarm når och sedan hoppas på att man orkar trycka ner växellådan så pass att man får balans på paketet.

Tips mottages tacksamt

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav Guson » 18 10 05, 14:37

Hej Ulf!

Här kan du se en del bilder på när vi lyfter en motor med låda med lyftpunkterna i bakkant på topparna.
http://www.hax.se/rebuild-2002/
Längst ner på sidan är de intressanta bilderna för dig.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Janne » 18 10 05, 14:47

Hade samma problem, borrade nytt hål för lyftarmen så långt bak jag kunde. Får inte få lyftkroken framför centrum på framhjulen då tippar hela rasket 8)
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav extrafast » 18 10 05, 17:29

Hej

Guson: Tack för tipset och snygga bilder! Motorn såg väldigt prydlig ut. Jag borde kunna nå in till de fästen som du använde, trodde man skulle behöva komma ännu längre in.

Janne: Hua, det får man se upp med :)

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Guson » 18 10 09, 9:39

Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran för motorns prydlighet, det är Thomas i overallen som har den snygga motorn, jag handräckte bara vid lyftet. Det är lite knepigt att hålla isär vem som är Tomas och vem som är Thomas ibland har jag märkt... :lol:
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 18 10 19, 10:55

vad jag tyckte var värst var att få in benen till motorlyften under Panteran. Förr brukade ja använda en gammal verkstadslyft en kompis äger men den var aldeles för klumpig. kollade några andra också men dom hade lite för höga hjul också ,så jag köpte en från jula (har jag för mig?) skippade kinastålhjulen och satte dit dubbelmonterade hjul från en skrotad garagehora på vardera sidan. sedan var ju problemet att få lyftarmen att nå,så jag fick också borra ett nytt hål,så man tänjer gränserna rätt så rejält.hittade även en motorlyftkedja med vev,vilket är rätt så bra när det gäller att ställa in vinkeln på motorpaketet.men nog hade det varit enkelt med en krok i taket och skjuta undan bilen medan man lyfter.I teorin ska man kunna lyfta ur med fördelare generator o dyl,men att rensa så mycket man kan betalar sig. första gången jag lyfte i var ju bilen olackad ,så då var det ju rätt så enkelt ,men med lack på får man tänka sig för..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Anders H » 18 10 23, 19:07

Jag har alltid rullat bilen inte motorn

Provade en motorlyft från biltema satte en planka 45mm höjd under bakhjulen stack in motorlyft snett från sidan rullade bilen i rätt läge och sänkte ner motorn funkade bra. Provade aldrig lyfta ur med motorlyften.

Jag tycker det enklaste är att använda en fast krok och ett lyftblock tex biltema 15-914 Rullar bilen bakåt i rätt läge och sänker ner motorn. Tvärtom om det är ut så klart.
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav extrafast » 18 11 16, 17:12

Hej
Nu är motorn ute och halvvägs isärtagen. Sämsta loppet verkar vara 101,80 mm, skall vara 101,6-101,66 så det är väl troligtvis så att jag blir tvungen att borra överdimension, kanske gränsfall... några åsikter?
Jag kollade lite på förbränningsrummen i topplocken, enligt datablad skulle volymen vara ca 65 cm3 och då enligt mina beräkningar ge ca 11:1 i kompförhållande, men med en slarvig snabbmätning verkar volymen vara närmare 80 cm3 och då bara ge ca 1:9 i komp.
Bilen är en -72:a, hade man så lågt komp då? Det verkar ju ändå vara en 4V topp om man mäter ventildiameterna.

Också lite märkligt att de flesta insugsventilerna var märkta Ford, andra omärkta. Har läst på något forum att originalventilerna är veka och lätt går av, ska man byta allihopa tycker ni?'

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav extrafast » 18 11 17, 17:20

Hej igen

Hade otur när jag tänkte igår, Det stod i databladet att "Combustion chamber volume" 64,6-67,6, men detta kan ju naturligtvis inte vara i cm3 när allt annat är i tum. Så frågan är vad enheten är... kan ju inte vara inch3, då skulle volymen vara 1 liter.

Någon som vet?

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Röd_bil » 18 11 17, 23:47

Bifogar några tabeller som kanske kan räta ut några frågetecken .
Läs av dina topparnas gjutnummer och kolla i tabellen så ser du topparnas specifikation .
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Röd_bil

Inläggav Guson » 18 11 19, 15:17

Ulf, det är faktiskt (kors i taket) kubikcentimeter (cc) som avses när förbränningsrummets volym anges. Det ser ut som du helt enkelt har open chamber 4V-toppar på siffrorna du anger. Dessa kom väl 72 om jag minns rätt.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav extrafast » 18 11 19, 20:35

Hej

Ja jag har just nu googlat mig fram till att det är open chambers jag har. Då stämmer ju komp 9:1 som jag kommit fram till bra.
Det stod dessutom att dessa förbränningsrum var helt värdelösa och orsakade spikningar och inte borde användas, riktigt deprimerande såhär i höstmörkret.
Har någon erfarenhet av att plana ner dessa toppar till 10:1 i komp och vet om det funkar? Eller konvexa kolvar?
Ingen av er som haft problem med ventiler som gått av? Kanske bara en skröna...

Röd_bil: Vad är det för bok som du hittat tabellerna? Verkar användbar :)

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Röd_bil » 18 11 19, 21:25

Hej .
Jag hämtade tabellerna i

"How to rebuild your Ford V8 351C,351M,400,429,460"
Av Tom Monroe
ISBN 0-89586-036-8

Kollade in ISBN nr. på nätet och det var tydligen en nyare utgåva med annan framsida , fast innehållet kan ju vara samma iallafall :-)

Mvh Röd_bil
Användarvisningsbild
Röd_bil

Inläggav Guson » 18 11 20, 0:31

Jag har closed chamber-toppar själv så jag har inte behövt leta men nog går det att åka med open chamber och pop up-kolvar som höjer kompet till lite bättre värden. Har också hört om ventiler som går sönder men inte drabbats själv. Jag bytte till rostfria i samband med att jag renoverade topparna för säkerhets skull.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav extrafast » 18 11 20, 10:39

Tack för snabba och bra svar!

Får kolla runt om jag hittar några toppar, men chanserna är nog rätt små. Annars får jag väl nöja mig med bättre kolvar.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Nästa

Återvänd till Teknik