Mysko hål i bakluckan

Allt som rör bilarna

Mysko hål i bakluckan

Inläggav extrafast » 16 10 26, 9:06

Hej

Är det någon som vet vad detta hål är till för? Verkar vara original på luckan.

Jag har aldrig sett det på någon annan Pantera.
Jag misstänker att det inte är originalluckan jag har, för passformen är dålig mot taket, men är helt ok i bakpartiet.

När jag ändå skriver, är det någon som har en baklucka liggande, plåt eller plast?

Bild
Användarvisningsbild
extrafast

Re: Mysko hål i bakluckan

Inläggav Guson » 16 10 27, 9:01

Ja, det ser skumt ut. Är hålet genomgående? Det är väl förstyvning på undersidan där hålet är?
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav extrafast » 16 10 27, 10:11

Ja, det är genomgående. Ja det ligger ju en förstärkning på undersidan och en hylsa mellan yttre och inre plåt. Därför är jag säker på att det är original, det skulle vara ganska omfattande jobb att göra detta efteråt och få det så snyggt.

Min första tanke var ju att det skulle sitta en antenn i hålet, men nu tvekar jag på att det är tanken.

Som sagt, väldigt mysko...

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Ingo » 16 10 27, 11:13

Jo skumt hål. tänkte på bagage räcke men då borde det väl vara flera hål,eller vilar dom bara på benen?.
Jag har en lucka liggande med avkapade gångjärn med upphöjningen i mitten .Jag lagade upp min släta pushbuttonlucka i stället.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav extrafast » 16 10 28, 9:03

Hej igen

Jo, jag har också funderat på om det kunde vara för bagageräcke men det skulle väl bli för skrangligt att bara fästa den i framkant, har inte sett några spår av andra hål.

Ingo: Ja jag skulle kunna vara intresserad av din baklucka om jag visste att den passade min bil. Jag misstänker att Panterorna byggdes så pass för hand att man inte kan förutsätta att en baklucka passar alla bilar.Ett annat problem är ju att du bor i Skellefteå och jag i Kalmar, långt att skicka.
Men du kan väl höra av dig till min mail om du vill sälja luckan, ulfhei(SnabelA)hotmail.com

Så upphöjningen på mitten sitter inte på de äldsta Panterorna då? Jag tänkte att min lucka kunde vara bland dom första eftersom den har det där konstiga hålet. Får väl slänga in frågan på de Amerikanska forumen och se om någon där har koll på vad hålet kan vara till.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Guson » 16 10 28, 12:37

De räcken jag är van att se sitter fast i de lodräta ytorna. Hittade några bilder på nätet.

Det ser ut som man skruvar fast fästpunkter i plåten som sedan fungerar som snabbfästen som man fäster räcket i med vingskruvarna.

Jag har lucka utan veck i mitten på min bil. Vecket tillkom under första året någon gång tror jag, långt efter att bilarna fått fyrkantiga dörrhandtag.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 16 10 28, 16:24

Skulle tro att luckorna med upphöjning är nog ganska identiska ,och min platta skilde nog inte så mycket heller,men blir alltid mysko när det är svetsat och spacklat. finns ju en story om kortare lucka här i Sverige ,men då var det väl krocklagning också.
är ju bängligt att skicka en baklucka ,men du vet ju var den finns.
Såg på Facebook att det fanns aluminiumluckor att köpa. tror det var 3500 euro plus frakt för bakluckan .. :lol:
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav extrafast » 16 10 29, 19:40

Hej

Jag har frågat på ett amerikanskt forum, och de är överens om att det är eftermonterat och till för en antenn.

Jag får väl tro på dom även om jag tycker hålet ser väldigt proffsigt ut för att vara gjort efteråt.

http://pantera.infopop.cc/eve/forums/a/ ... 9631001956

Tack för alla svar.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Återvänd till Teknik