Termokontakt gradtal

Allt som rör bilarna

Termokontakt gradtal

Inläggav Lars K » 16 05 12, 18:04

Jag fick just lite mer att göra idag. Termokontakten som startar igång kylfläktarna verkar ha gett upp. Den sitter inte i kylaren utan på kylslangen av någon anledning(?).

Bör jag flytta den till kylaren när jag ändå är igång och river i det?

Vad är ett lämpligt gradtal att starta igång fläktar tycker ni?

Om jag behöver tillverka någon form av slangadapter, vad är mest universal diameter för termokontakter? M10? M16? M22?

Många termokontakter har två poler. Vad är polernas funktion? Ström och jord, eller två olika funktioner i kontakten?
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 08 01 25, 19:18
Ort: Östergötland

Re: Termokontakt gradtal

Inläggav Guson » 16 05 13, 8:40

Jag valde M22 då det verkade vara väldigt stort utbud på termokontakter i den dimensionen. Jag tycker inte du skall modda kylaren utan sätt kontakten på ett av rören istället. Tillslagstemperaturen är inte det enda att tänka på, frånslagstemperaturen är också viktig. Sitter termokontakten på inloppet i kylaren så är det viktigt att frånslagstemperaturen är några grader högre än normal drifttemperatur på motorn, typiskt högre än vad kylvattentermostaten är märkt med alltså, annars går fläkten konstant. En kontakt med två stift är normalt en brytare som är elektriskt åtskild från termokontaktens metallkropp. Du kan alltså välja om du vill bryta på plussidan eller jordsidan i styrkretsen. Jag vet att du kommer att styra fläkten via relä men jag skriver det ändå för andras kännedom, dra inte motorströmmen genom termokontakten.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Termokontakt gradtal

Inläggav Lars K » 16 05 13, 16:38

Jag hittade lite bra prylar hos min hovleverantör. Det blev en slangadapter med M22 gänga

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000030640/

En kontakt med två stift är normalt en brytare som är elektriskt åtskild från termokontaktens metallkropp. Du kan alltså välja om du vill bryta på plussidan eller jordsidan

Nu är jag rädd för att jag inte hängde med. :oops:

http://www.mister-auto.se/sv/termokonta ... 37310.html

Återstår att se om temperaturen blir för låg.

Behöver jag jorda själva slangadaptern eller via något av stiften på termokontakten?

Trevlig helg!
/Lasse
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 08 01 25, 19:18
Ort: Östergötland

Re: Termokontakt gradtal

Inläggav Guson » 16 05 16, 8:47

Stiften funkar som stiften på en slutande strömbrytare. Du skall inte jorda adaptern eller givarens hölje. Vet du vad du har för termostat i motorn? Den valda termokontakten är lämplig till en 82 graders termostat om kontakten sitter på kylarinloppet. Har du en 180F skall det funka, har du 192F är den i lägsta laget.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala


Återvänd till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron