Oljekylare

Allt som rör bilarna

Oljekylare

Inläggav Ingo » 15 01 20, 21:53

Nu äntligen börjar det vara dags att montera ihop vattenförsörjningen till motor o kylare,och då blir det ju lämpligt att lägga in oljekylaen direkt. Då är frågan hur man ska montera den liggande eller stående? ,stående verkar bli rätt trångt mot elprylarna?. Jag måste ju flytta fram vattenkaggen då 180gradersheadersen kom i konflikt med orginalmonteringen.Antar att det bara är att montera den i ungefär samma höjd som orginalplaceringen krävde fast med kapat rör från termostathuset,och en stump bara mellan kagge och oljekylare?
Bild
Användarvisningsbild
Ingo

Re: Oljekylare

Inläggav Guson » 15 01 21, 12:04

Jag satte min lodrät precis till höger om luckan i väggen med oljeslangarna överst. Jag gjorde en ny plåt för elgrejer och tändspole som jag skruvar i fästena för originalplåten i väggen. Jag tror Törnblom lade sin som du visar. På min bil hade det blivit ganska trångt under kompressorn tror jag men det beror ju på vad man har för kompressor och fäste.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 15 01 21, 17:26

Jo vet att du hade din upprätt och jag tittade hur det såg ut men givetvis inget foto.Fords orginalkompressor ska inte dit i varje fall :lol: . Men tycker plåten med elprylar borde få vara kvar? måste ju som sagt flytta fram tryckkaggen till vattensystemet ,så får expensionskärlet sitta på orginalplatsen,men blir lite orolig ,det ser aldeles för öppet ut där framme på sidan till höger har man missat något mer som ska trängas in? :shock:
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 15 01 21, 20:17

Jag har inte heller originalkompressor, den sitter på en adapterplatta och det är kanske olika hur mycket den bygger. Jag vet inte om det är mer eller mindre plats än med originalgrejerna, dem har jag aldrig haft monterade. Plåten får plats mellan kylare och vägg men tändspolen satt lite för långt åt vänster och då jag har några reläer extra så gjorde jag en ny plåt som är högre för bättre plats för mitt extra så att säga.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik