Bump-steer

Allt som rör bilarna

Bump-steer

Inläggav extrafast » 14 11 11, 10:43

Hej

Jag har som vinterprojekt att renovera fram och bakvagn, just nu har jag plockat ner framvagnen för lackering och byte av bussningar och kulleder.

Jag plockade ner min kuggstång för att se om bussningen på högersidan var utsliten som den brukar vara, men den var tydligen redan åtgärdad. Dessutom så hade dom monterat en förstärkning till infästningen av kuggstången.

Däremot hade dom inte monterat de mellanlägg på 10mm som rekommenderas för att få mindre bump-steering.

Hur har ni gjort? Har ni satt dit mellanläggen, och gör dom någon skillnad?

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Re: Bump-steer

Inläggav Yngve Pettersson » 14 11 11, 20:33

Ulf
Jag moterade distanserna redan 2006 så minnet sviker mig men jag hittade lite bilder om det kan vara till hjälp.
Kommer ihåg att jag fixade lite aluminium förstärkningar syns på 1:a bilden tyckte det blev för dåligt kantavstånd
Kan inte säga om jag märkt någon större skillnad , men det kan nog andra fylla på med fakta.
Det jag gjorde samtidigt var att fixa glappet jag hade i "glidskarven" på rattsången.

Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav extrafast » 14 11 12, 9:47

Hej

Tack för bilderna! Det såg gediget ut. Snygg lösning på glappet i rattstången, den lösningen kopierar jag direkt.

Jag sätter väl dit mellanläggen när jag ändå har allt nedplockat. Jag blir tvungen att bygga om förstärkningarna till infästningen, men som sagt lika bra att ta det extra arbetet nu så slipper man ångra sig i framtiden.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Guson » 14 11 17, 22:13

Här är en kille som enligt egen utsago justerar bort bumpsteer helt och hållet. Lösningen ligger snarare i att korta styrväxeln än att shimsa den 10 mm åt något håll.

http://www.rc-tech.net/pantera1/bump/bump.htm

Jag tycker du skall kolla läget före och efter distanserna. Det är inte säkert att de är fördelaktiga på just din bil.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik