Ampere vid normal belastning?

Allt som rör bilarna

Ampere vid normal belastning?

Inläggav Lars K » 14 08 10, 16:08

Hej, hur många ampere drar panteran vid normalbelastning? Jag tänkte närmast på ledaren som går från tändningen (den rosa?).
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Re: Ampere vid normal belastning?

Inläggav Guson » 14 08 10, 18:11

Det finns ett dokument om generatorn under Teknik på klubbsidan som listar några av de vanliga lasterna. Kom dock ihåg att lyset inte går via tändningslåset, inte heller vindrutetorkarna. Som lägst kanske 10 A och som mest 50 A eller så. På min 71-a så är det dessutom originalmonterat ett relä, "General relay", som styrs av tändningslåset så strömmen genom tändningslåset är bara spolströmmen dvs några hundra mA.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lars K » 14 08 10, 21:44

Ok jag tänkte dra om de stora förbrukarna via relä. Men det bör inte vara mer än 100A kontinuerligt genom tändningen i alla fall?
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Guson » 14 08 11, 0:10

Nej, nej, du kan inte få upp strömmen i 100 A om du inte ändrat systemet med någon riktigt tung förbrukare. Eftersom originalgeneratorn ger runt 60 A och den hänger med när i princip allt är påslaget inklusive lyse (som ju inte går via tändningen) så är totalströmmen i låset inte mer än ca 50 A. Sen skulle jag inte rekommendera att man drar 100 A genom tändningslåset under några omständigheter, varken det eller kablarna håller sådan klass. Det enklaste är väl att sätta ett kraftigt relä direkt förbi tändningslåset till säkringsdosan som på de tidiga bilarna?
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik