Bromsar

Allt som rör bilarna

Bromsar

Inläggav extrafast » 14 08 02, 14:14

Hej
Är ny medlem här, min pojkdröm är äntligen sann, jag har importerat en Pantera -72 från US och har just fått den regad o klar.

Det som jag tycker fungerar sämst på bilen är bromsarna. Jag har läst att det sitter en tryckreducering till främre oken som man kan ta bort om man vill. Normalt sett har man ju en reducering till bakre oken, men då är ju viktfördelningen på dessa bilar en annan. Det borde väl bli bättre bromsar och funka bra utan reducering.

Hur har ni gjort? Har ni bra bromsar?

Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Re: Bromsar

Inläggav Janne » 14 08 02, 16:12

Hej välkommen och grattis till nyinköpet. Orginal bromsarna är faktiskt bra åtminstone så länge du inte skall köra mer än vanligt gatåka, jag har kört en del på bana med min Pantera och efter ett tag ger orginal bromsarna upp så jag har bytt till åttakolvs ok fram och fyrkolvs bak. Vet att många tar bort reduceringsventilen, kan ju vara den som spökar i ditt fall. Själv har jag den kvar eftersom jag inte haft några problem med den. Finns säkert fler här på forumet som kan komma med bra tips till dig om vad som kan fela.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Guson » 14 08 05, 13:23

Välkommen hit Ulf!

Med original bromsar så skall reduceringen sitta på plats, utan den blir det sämre bromsverkan. Orsaken till att den sitter där är att framoken har mycket större kolvarea än bakoken. Utan reducering kommer bakoken att jobba väldigt lite och framhjulen får ta mesta bromsningen. När bara ca 40% av vikten ligger på framaxeln statiskt så blir det inte så bra bromsverkan innan framhjulen låser.

Vad är det du tycker är dåligt med bromsarna?
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav extrafast » 14 08 06, 13:10

Hej

Tack för mottagandet på forumet.

Jo dels är pedalen ganska svampig när jag har servoverkan, utan servoverkan är pedalen ganska stum så jag tror inte det är luft i systemet.

Det finns ju inte en chans att låsa varken fram eller bakhjul och man får trycka rätt ordentligt bara för att få en normal inbromsning.

Jag tänkte att det var reduceringsventilen som gör pedalen så svampig, jag läste på denna sidan http://www.panteraplace.com/page199.htm att man kan få liknande symtom som jag har om man har fel på reduceringsventilen.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Lars K » 14 08 06, 21:55

Hej, välkommen hit!
Jag har originalbromsar med willwood bromsreducerare och EBC belägg och jag tycker mig ha ett rejält bett i bromsarna under normalt sportig körning. Kan bromsbelägg bli gamla?
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Inläggav Guson » 14 08 06, 22:30

Hej!

Att pedalen känns stummare utan servoverkan än när motorn är igång är normalt. Att du inte kan låsa hjulen är naturligtvis inte OK. För att hitta var svampigheten sitter kan man klämma åt runt alla bromsslangarna med tex svetstänger, ta det försiktigt så inte slangarna skadas. Blir pedalen stum då så lossar man en tång i taget så ser du snabbt i vilket eller vilka ok det är luft. Bromsbelägg blir inte direkt gamla av ålder men har de en gång överhettat så kan det bildas en glasartad yta som har betydligt sämre friktionskoefficient än belägget hade som nytt.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik