Laddning...

Allt som rör bilarna

Laddning...

Inläggav Lassebros » 14 04 02, 21:25

Jag undrar om jag har något fel med laddningen på min kärlek, ja just det, Panteran.
När jag startar visar amperemätaren nästan inget utslag. Hur är det på era bilar? Hur många Ampere brukar det lugga på?
Lasse.
Användarvisningsbild
Lassebros

Re: Laddning...

Inläggav Janne » 14 04 03, 10:13

Amperemätare är väl ett sådär användbart instrument, bara den inte står på minus brukar det vara bra. Har tagit bort min och satt dit en voltmätare istället. Du har väl en laddningslampa i hastighetsmätaren eller om det var i varvräknaren den sitter. Är den inte tänd så har du förmodligen laddning.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Yngve Pettersson » 14 04 03, 16:47

På min bil är det monterat ett bleck mellan polerna mao ingen funktion, voltmeter ala Veglia typ är vad jag siktar på.
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Guson » 14 04 05, 12:24

Direkt när motorn startar brukar det bli ordentligt utslag, runt halva maxutslaget. Det går dock snabbt ner till att ligga på något tiotal ampere ungefär. Att laddningslampan lyser betyder inte att det laddar. Det betyder att fältlindningen i generatorn har spänning. På tomgång när jag slår på så mycket förbrukare jag kan så kan jag ha fullt negativt utslag på mätaren utan att lampan lyser.

Jag gjorde för många år sedan en undersökning av generatorns kapacitet som du kan se här: http://www.detomaso.nu/pdf/001101-generator.pdf
Det står också lite om vad du kan vänta dig för mätarutslag när du tex slår på lyset med motorn avslagen.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lassebros » 14 04 09, 21:59

Helt klart så har jag ingen laddning. När jag hänger på voltmätaren så visar den 12,4 innan jag startar och när motorn går så sjunker det till 12,2.
Dessutom så lyser inte laddlampan, varken innan eller efter start. Ska den inte lysa när jag slår på tändningen? Reläet tycks dra i alla fall när jag vrider på tändningen.
Har ni kloka ägare något tips på vad jag kan göra?
Lasse.
Användarvisningsbild
Lassebros

Inläggav Guson » 14 04 10, 10:50

Om laddningslampan aldrig lyser är den kanske helt enkelt trasig. Utan lampa kommer inte generatorn igång. Det skall sitta ett effektmotstånd parallellt med lampan på baksidan av instrumentet för att det skall funka även med trasig lampa men det är ibland borttaget av olika skäl. Vad har du för generator i bilen? Är allt orginal med externt laddrelä?
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lassebros » 14 04 10, 13:43

Jag har kollat lampan och motståndet sitter på plats.
Jag vet inte om generatorn är orginal, men den är på 55Amp. Det är ett externt laddrelä, tror inte det är orginal dock.
Är det inte så att för att lampan ska lysa, så ska kretsen gå igenom laddreläet och jordas via generatorn?
Användarvisningsbild
Lassebros

Inläggav Guson » 14 04 10, 13:59

Jo, precis det du skriver skall hända. Lampans ström ger generatorns fältlindning matning så att generatorn kan börja generera ström. När det kommer igång så matar generatorn själv fältlindningen och då slocknar laddningslampan. Att din lampa aldrig lyser kan vara en del av problemet. Kanske sladden från lampa till laddrelä är av eller har lossnat? Eller kopplingen mellan relä och generator? Det borde inte vara så svårt att hitta kabeln som kommer framifrån till reläet och mäta att du har kontakt mellan motorrummet och lampsockeln i instrumentet.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Lassebros » 14 04 10, 14:30

Jag får ge mig in bland kablarna och kolla. Tack för all hjälp så länge.
Användarvisningsbild
Lassebros

Inläggav Lassebros » 14 04 16, 20:15

Nu har jag rotat runt bland sladdarna och hittat felet. Det var kabeln från laddlampan som var av strax före laddrelät. Tog en stund att hitta kan jag lova.
Användarvisningsbild
Lassebros

Återvänd till Teknik