Färg till avgassystemet

Allt som rör bilarna

Inläggav dvil » 08 02 07, 17:04

Jeg forstår ikke hvorfor keramisk belegg skal være så dyrt på denne siden av dammen. PIM tar ca. 150 dollar for å belegge headers inni og utenpå. Jeg vet ikke noe om kvaliteten, bortsett fra at det ser bra ut nytt.
Mine er like fine etter 5 år, men de ligger i hylla... hrm
http://www.pim.net/header329side.jpg
hilsen espen
Användarvisningsbild
dvil

Precis

Inläggav Ingo » 08 02 08, 12:59

Guson skrev:Bäst är kanske att höra med Stefan själv. En Pantera med 180-gradare upp över växellådan lider nog minimalt av vattenstänk från pölar.

Det är precis så jag räknar också..
Fast eftermarkandsgrejer har ju tyvärr ofta taskig kvalitet så visst,kanske det bara håller några år,speciellt om man åker full patte på bana lite då och då.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Yngve Pettersson » 08 02 08, 18:43

Jag var lite tveksam till coating men efter att "använt" (till skillnad mot Espen) PIMs headers under två säsonger bla tor LeMans kan jag bara notera att coatingen har mattats men verkar fungera väl. Temperatur är svårt att mäta på dessa med IRdetector (blank yta) jag hade lite funderingar på oljefiltret som kom ganska nära headers, men det har inte ens märkts något på färgen på ytterdelen av filtret.
Någon som prövat dessa håller till i Upplands Väsby, kostar lite men om man har ett par headers som är bra och passar är det ett alternativ, när eftermarknads parts ofta kräver en del "tillpassning" inga bolt on kit precis
http://www.weirdperformance.se/weirdper ... general/30
V8 Headers: BHK Black Satin: 2500:- (Priset kan skilja beroende på utförande och längd)
Tillägg Cermakrome: ca 800:-
Tillägg invändigt: 1200:-
Tillägg bascoating: 600:-
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav StefanJ » 08 02 10, 1:12

Mina Gary Hall headers har varit lindade i ca. 20 år. Iofs är de aluminimsprutade, men det borde inte spela så stor roll. Av dessa 20 år har jag använt dem ca 14 år. och som Guson nämnde satt de på i somras.
Lindningen fungerar fortfarande mycket bra, även om den börjar bli lite murken :-) Grejen är att det finns ingen som helst rost, invändigt eller utvändigt...

Mina gamla 180-graders, som också var lindade, höll inte lika länge. De var lindade i 6 år innan det gick hål i två rör samtidigt. Men det hade inget med rost att göra. Anledningen till hålen (se bild) är den mycket skarpa krökningen direkt efter avgasporten (se andra bilden). Den korta radien gör att kröken blir otroligt varm (i synnerhet då den är lindad) och man får en glödgnings/skalnings effekt, som Guson nämner.
Dock ser det ut som skalningen äger rum på utsidan av röret, inte insidan, men det är kanske svårt att avgöra.
Om ni kollar det andra röret på bilden ser ni att den har en annan färg och inga som helst tendenser till rost eller skalning, vare sig ut- eller invändigt. Och den enda skillnaden är krökningen efter porten...

Så min slutsats är: Om primärrören är hyggligt "raka" 3-5 cm från avgasporten har man inga som helst problem med lindadade headers. Varken rost eller glödgning/skalning. Inte ens efter 20 år :-)

Så för att kommentera Anders ursprungliga fråga, håller jag med Jason. Om du skall linda grenrören behöver du inte måla dem, förutsatt att de inte krörker skarpt från avgasportarna. Om så är fallet bör du inte linda, vilket jag kan intyga :-)
Så idén som nämns att linda grenrör och keramikbehandla resten av systemet kan jag hålla med om. Precis så körde jag med mina 180-graders.
Jag lät Weird Performance behandla dämpare och slutrör. Jag kan bara rekommendera både dem och behandlingen. Mycket bra. Han nämnde det Yngve kommenterar, den alu/silver liknande behandlingen blir matt efter ett tag. Den mattare, svarta behandlingen ser exakt likadan ut efter flera år.

Till årets säsong har jag fått hjälp av Kent L att bygga ett nytt 180-system. Mycket vackert! Jag återkommer med bilder.
Då allt är nytt och fint tänkte jag låta Weird Performance göra en ut- och invändig keramikbehandling av allt: headers, dämpare och slutrör. Istället för att linda.
Enligt killen på Weird blir den värmedämpande effekten av detta ungefär som en lindning. Men vill man ha invändig behandling går det bara att göra på nya rör...
Användarvisningsbild
StefanJ

Inläggav Egil Viddal » 08 02 24, 23:04

dvil skrev:Jeg forstår ikke hvorfor keramisk belegg skal være så dyrt på denne siden av dammen. PIM tar ca. 150 dollar for å belegge headers inni og utenpå. Jeg vet ikke noe om kvaliteten, bortsett fra at det ser bra ut nytt.
Mine er like fine etter 5 år, men de ligger i hylla... hrm
http://www.pim.net/header329side.jpg

Hei, Espen

Har akkurat skrudd sammen motoren og er snart klar for montering i bilen. Eksosanlegget og headers skulle fått seg en omgang med noe lakk eller keramisk coating. Kjenner du til noen som driver keramisk coating i Norge?
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Inläggav dvil » 08 03 03, 16:06

Hei Egil,
Beklager, jeg vet ikke det.
Men du kan sjekke denne lista her. Noen av disse bør vite:
http://www.overflate.no/bedrifter/index.htm
hilsen espen
Användarvisningsbild
dvil

Inläggav dvil » 08 03 04, 12:26

Jørn Cato Olsen har sendt meg følgende melding:
Ja, jeg keramikkbehandlet mitt 180 hos Johansen Teknomek her i Norge.
Det ble kun tatt utvendig men med 10 lag keramikk. Dette må ikke forveksles med den keramikkcoating som de fleste snakker om hvor du sprøyter på og baker i ovn.. Her ble det brukt en spesialsprøyte med keramikk-kuler i en beholdet samt at den var tilkoblet 3 eller 4 forskjellige gasser. Det er nå ca. 8 år siden jeg gjorde og anlegget er akkurat like fint, har ikke skallet av noe.

Epost til Jørn: joernco at online.no
hilsen espen
Användarvisningsbild
dvil

Föregående

Återvänd till Teknik