SBP underkänner bullernivå efter 30 år....

Allt mellan himmel och jord...

SBP underkänner bullernivå efter 30 år....

Inläggav Lars K » 12 05 24, 19:13

Hej, tänkte höra vad ni på forumet tänker och tycker lite kring mitt lilla problem. Var och besiktigade Panteran idag och blev för första gången sedan 1980 underkänd för bullernivå. Pratade med teamledaren på stationen, och fick väl egentligen inte så mycket mer ur honom annat än att dom tyckte den lät för mycket.

Det sitter Hall Panteras Big Bore system på bilen sedan urminnes tider. Jag är i och för sig inte främmande för att sätta dit ett originalsystem på bilen men frågan är big bore låter så väldigt mycket mer än original? Risken är att jag byter och sedan fortfarande faller på bullernivå. Pratade med Göran Malmberg och som jag tolkade honom så handlade det mer om karaktär på ljudet än om ljudnivå.

Tankar kring detta?
De Tomaso Pantera L -73.
Användarvisningsbild
Lars K

Re: SBP underkänner bullernivå efter 30 år....

Inläggav Janne » 12 05 24, 19:35

Hej Lasse!
Är ju ganska subjektivt att bedöma ljudnivån, tror du fick fel gubbe . Jag är den förste att erkänna att min bil låter mycket men aldrig fått klagomål hos besiktningen. Är inne på fjärde paret ljuddämpare för att försöka få ner ljudnivån, sista paret är det ganska moderat nivå på ljudet på tomgång och lågt varv. Satte i insatser avsedda för motorcykel till senaste bankörningen och tyckte att bilen blev en hel del tystare men dem som var med sa att det lät lika mycket som vanligt när jag tryckte på.
Orginaldämparna när jag hade dem på var väldigt tysta för att vara så små. Tycker du skall prova att sätta i motorcykelinsatser och åka in igen, kanske prova med att sätta in ett plåtkryss i ändan på rören brukar tydligen hjälpa en del för att få ner ljudnivån.

Lycka till.

Janne B
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Ingo » 12 05 24, 20:16

Här finns litegrann,sidan 19
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/a ... n_2002.pdf
här är lite bilder på olika insatser
http://www.google.se/images?hl=sv&q=lju ... sult_group

På tiden det begav sig och jag åkte först chrysler med trimmad 340S och sedan 440 så hade man ju ofta korta thrush som ljuddämpare.
när det var besiktningsdags så monterade man in folkvagnsinsatser som inhandlades på ok för 30 kronor!!
Då blev det tyst.
Men att skaffa en tunn håligplåt och ljuddämparstoppning och rulla ihop det är väl vanligaste sättet att dämpa.
låser man med en plåtskruv så sitter det kvar över besiktningen också,även om det är en sådan där idiot som vill blåsa ut insatsen.
Och ser man på konstruktionen så är det rätt så naturligt att panteran bullrar för mycket..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Anders H » 12 05 25, 17:02

hur mycket lät det då? för gubben j... måste ju ha mätt ljudet för att kunna bedöma om det låter för mycket eller ej...
tycker jag i alla fall, annars ge honom hörselkåpor nästa gång...

Anders
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Återvänd till Allmänt