Rostskyddsmedel & Karosserikit

Allt som rör bilarna

Rostskyddsmedel & Karosserikit

Inläggav Anders H » 12 05 13, 12:18

Är det någon som har erfarenhet av tunnflytande rostskyddsmedel för balkar mm. Är det någon skillnad med dom olika tillverkare?

Är rostskyddsmedel av vax lika kladdigt som rostskyddsmedlet av oljan? Jag måste in med handen i sparklådan när jag ska dra bultarna till buren…

Hur är det med Karosserikit är alla tillverkare likvärdiga eller är nått bättre eller sämre?

Tackar för hjälpen
Anders
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Re: Rostskyddsmedel & Karosserikit

Inläggav hif » 12 05 13, 21:24

Hej,Anders!
Fick ett tips från en äldre bilreparatör som gjorde mycket renoveringsjobb av äldre bilar. Han körde då tunnflytande tectyl 60-70 % och blandade med sågkedjeolja resterande procent.Kan man ju själv bestämma.
Obs! Ingen miljövänlig
Är balkarna inte direkt uppvärmda så värmde han upp det till ca 40 grader.
Varför sågkedjeolja i ?
Det gör att det fäster bättre på balkarna (oljan ska ju stanna kvar på sågkedjesvärdet) och att det blir kvar och inte rinner av och blir för tunt.
De jobben han utförde där kom aldrig några problem sedan.
Har gjort det själv på några bilar och där jag har kunnat komma in och se så har det blivit ett bra lager även uppe på balken och det har stannat kvar där.
Sen finns det säkert andra bra knep som är bättre,inte vet jag.
Mvh
Niklas Ohlsson
Användarvisningsbild
hif

Inläggav Ingo » 12 05 14, 9:37

Visst lägger du på rostskyddsprimer där du kommer åt före du kletar in tectyl el dyl?
helst en topplack på primern också..
Lacka även sparklådan först.
Sedan kletar du in tunnflytande rostskydd.
Har du kvar bilen i vaggan kan du ju vrida den så att kletet sätter sig fast rejält.
efteråt kollar du att dräneringshålen under sparklådan är öppna.
Är det inte svetsmuttrar i sparklådan så att du kan bulta bågen uppifrån?
eljest borde du ju modifiera så det blir så..

Olika karosserikit används på lite olika sätt ,en del kommer på sträng som man trycker in i springor och vrår,annat penslar man ut.
Så beror väl på användningsområdet vilken typ som funkar bäst.
Jag tror att du med gott samvete kan handla hos grannen på andra sidan vägen... :lol:
det där med sågkedjeolja har jag också hört om liksom att en del använder linolja.
nackdelen me dlinolja är att det löser upp annat rostskydd...
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Anders H » 12 05 14, 21:29

jag har satt dit hammerite rostgrund överallt där jag kom åt och inte skulle svetsa och volvos blå svetsprimer på alla ställen där jag har punkt svetsat.
vet inte hur mycket av färgen som finns kvar det rök rätt så bra fast jag skyndade att kyla ner med tryckluft.

tänkte nästan svetsa dit muttrar men jag tror det blir en 120 mm2 x 3 mm platta senare, nu ligger bågen direkt på inre sparklådans 1 mm plåt, inte vidare säkert med andra ord...

Jag frågade lackbutiken om dom hade någon bra färg att sätta i sparklådan, och fick NEJ till svar. sen sa han, tror inte det spelar någon större roll vad du sätter dit för färg, vad du än sätter dit så blir det flera 100 ggr bättre än vad det var original, och har bilen klarat sej i alla dessa år så överlever bilen dej.
Sen sa han, du tar ut bilen ett par ggr/år och kör när det är fint väder. Bilen överlever tom dina barn…

Det ligger nått i vad ha sa…

Så med grundfärg och tunnflytande rostskyddsmedel bör den överleva mej…

Anders
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Återvänd till Teknik