Rör till

Allt som rör bilarna

Rör till

Inläggav Yngve Pettersson » 12 01 02, 22:12

Hej
Tillbringar lite tid i garaget och tänkte mig bla. byta ut rören till värmepaketet de som går i "kardan tunneln" http://www.panterasbywilkinson.com/webp ... ll19d.html no 39 å 40
De verkar vara fast svetsade, någon som bytt ut dem eller vet hur de är fastsattta :?:
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Re: Rör till

Inläggav Guson » 12 01 03, 9:28

Hej Yngve! Rören är mycket riktigt fastsvetsade. De går att rucka lite på om jag minns rätt så de sitter fast med någon sorts överfall som i sin tur är svetsade på tunnelns insida. Jag drog tunna gummislangar inne i de gamla rören och lät göra små adaptrar i framänden som går över till värmepaketets dimension på anslutning. I bakkant bytte jag bara skruvnipplar i avstängningskranarna till lämplig storlek.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Yngve Pettersson » 12 01 03, 18:15

Tomas
Okey det är ju ett alternativ det behövs säkert inte så stor slangdim för att distribuera den värme som åtgår.
Skall göra ett lite mer allvarligt försök att få bort rören. :twisted:
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Guson » 12 01 03, 19:43

Du kan kanske se i alla fall det främre fästet genom hålet/hålen runt växelspakens infästning. Jag tror jag har 8 mm ID på mina slangar och det räcker för att köra till det blir frostkallt. Rören in till värmepaketet från kranen är inte särskilt grova så slangarna stryper inte så farligt anser jag.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 12 01 04, 0:17

Man glömmer ju men tror inte att mina rör var svetsade,däremot låg de nog fastklämda bak bleck som kan ha varit svetsade i ena ändan.
Men har för mig att det var skruvat också.
Jag ska ju använda ett Jeepvärmepaket i stället för orginal som är totalt uppfrätt av råttpiss,och kanske saltvatten.
Det har ju grövre anslutningar så iden för vad som är enklast är ju att montera dit pressolrör istället,då dom både är böjbara och lite isolerade av plasten,dessutom blir det ju lättare att montera riktiga avstängningskranar baktill.
Har även en termostatventil från en Volvo (tror jag) som dessutom verkar fungera :shock: som ska sitta framme vid värmepaketet..
Men ska göra ett sista span efter en liten Evaporator som passar in i värmepaketet om man inser att det inte funkar att vara utan AC..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 12 01 04, 0:44

Lånar några bilder från PI-forumet:

Nog är det svetsat alltid.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Yngve Pettersson » 12 01 04, 8:20

Tack Tomas bilder, det var precis vad jag eftersökte nu vet jag vad jag skall leta efter, (punkt)svetsen bör gå att identifiera upppifrån, återkommer med resultat.
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Yngve Pettersson » 12 01 31, 23:22

Jo nu är rören borta :mrgreen:
Mycket riktigt så satt de fast med på två ställen med punktsvetsade klammer borrade ur dessa och med lite våld så kom de loss från plåten sen var det ett elände att komma åt dem så man kunde lossa dem från rören sen gick det faktiskt att ta ut dem hela (vad man nu ska dom till).
Skall montera gummislang hela vägen och därmed minimera antalet skarvar, samtidigt som det frilagda utrymmet måste gå att använda till att dra slangar till en front monterad kondensor och till kupedelen någon som prövat på det? Kanalen verkar gå ända fram till under batteriet nånnstans se bild ett hål i främre väggen skulle fixa det, får undersöka. Vore skönt att slippa dra slang under bilen.
Manage Attachments
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Guson » 12 02 01, 14:10

Yngve, jag drog mina AC-slangar under bilen parallellt med vattenrören. På min bil gick slangarna original genom höger tröskel. Jag har visserligen kondensorn bak men slangarna till kupen går hela vägen fram under kupen och jag tar in dem genom framväggen där dräneringsslangen normalt går ut. Jag drog även slangarna mellan kompressor och kondensor längs chassibalken bredvid växellådan.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik