Uppgradering fälgar

Allt som rör bilarna

Uppgradering fälgar

Inläggav Hallatorparen » 11 03 13, 11:17

Har planer på att byta mina 15 tum till större fälgar . Bilen är en -74 m gr 4 breddning.
Har kontakt med en firma i skåne som kan få dom byggda i Usa men jag måste själv lämna med mått och liknande.
Någon som har erfarenhet av dessa mått ? vad o varifrån mäter man?
Tacksam för hjälp då jag känner att detta inte får bli fel (ingen bytesrätt)
Björn
Användarvisningsbild
Hallatorparen

Re: Uppgradering fälgar

Inläggav Guson » 11 03 13, 18:07

Den första frågan är vad du har för fälgar och däck nu och om de sitter bra på bilen.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 11 03 14, 19:46

Här är en tråd jag gillar..
Ligger i precis i samma läge att bestämma vad jag ska ha för fälgar till GR4 breddningen..

på norska forumet är en tråd där man tagit lite mått på bakfälgaran på en GR4..
http://www.detomaso-norge.com/forum/php ... ?f=7&t=158
Zoltan verkar ha 14" breda bakfälgar..
Går man upp i storlek borde man teoretiskt kunna släppa in fälgarna lite till,med tanke på hur konstruktionen är..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 11 03 15, 0:54

Jag tycker det brukar se ganska konstigt ut med GT5or med 17 och 18 tums hjul. Originalhjulen är ju bara drygt 600 mm i ytterdiameter. De får ofta onödigt mycket markfrigång för man kan inte sänka fjädringen hur mycket som helst för att kompensera de större hjulen. Har man Gr4-breddare är problemet snarare att fylla ut hjulhusen så att släppa in hjulet är inget alternativ. Kolla bilden i andra inlägget uppifrån. http://www.detomaso-norge.com/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=19&start=15 120 mm spacer för att flytta ut 335or på fälg för obreddad bil så det ser snyggt ut med Gr4-breddare.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 11 03 15, 4:52

O herregud ,var lite väl grotesk spacer det där.. :shock:
men med moderna fälgar så blir det kanske så när fälgarna har så lite positiv offset..
Största problemet med att gå upp i dimension är att hjulen blir så tunga ,vilket strider rejält med iden med lätta magnesiumfälgar,fast ska man ha breda däck finns inget i 16" och inte så fantastiskt i 17" heller även om där var orginalmonterat kring 315 på vissa bilar..
Man bör ju inte ändra rullomkretsen helst så då blir ju komforten lidande..
Men man vänjer sig med perversioner,på min bruksbil sitter det 18" standard med 235.or och sommardäcken är 22" 265,or vilket vare sig förhöjer komforten eller minskar ofjädrade vikten.. :roll:
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Mange » 11 03 15, 11:04

Hej på er, gå in på wildpantera.com titta på länken till vänster som heter new GT-4 build och avgör om markfrigången blir för hög med 18tummare??? not! har själv 18tummare på min, rulldiametern är näst intill identisk med original 15tummarna skiljer mm, men som sagt smaken är som b....

Lycka till Björn
Användarvisningsbild
Mange

Inläggav Guson » 11 03 15, 12:25

Hej Mange! Om du kollar på bilderna på wildpantera under GT5, bilden högst upp, så ser du vad jag menar. Där har man tydligen smällt på stora hjul bak och inte kompenserat med kortare fjädrar. Gör man rätt kan man få till det mesta men där har det inte blivit riktigt bra tycker jag.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Ingo » 11 03 15, 14:09

Håller med mange här,rullomkratsen behöver inte förändras även om man går upp rejält i fälgdimension..
Däremot så lär ju komforten påverkas.. :lol:
Men jämför man med med orginaldimensioner så får man sätta på ganska rejäla hjul trots allt..
Men ska vi låtsas ha en banbil så är det trots allt som Guson säger..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Hallatorparen » 11 03 15, 19:02

Oj !!

Första gången jag är inne på detta forum och vad kul med ett sådant gensvar ! Jag skall läsa igenom era tips.
Återkommer...
:lol:
Användarvisningsbild
Hallatorparen

Inläggav Hallatorparen » 11 03 15, 19:11

Har en bild på Pantera med en snygg utfyllnad i hjulhusen som jag gillar ,är dock i Gr4
Bifogar även bild på min idag med 15 tums (ser magert ut)

Nähä det gick inte ! Om man har en bild på datorn hur gör man för att bifoga den ?
Användarvisningsbild
Hallatorparen

Återvänd till Teknik