Viktig Information från valberedningen

Allt mellan himmel och jord...

Viktig Information från valberedningen

Inläggav Yngve Pettersson » 10 05 05, 23:00

Information från valberedningen

Vi har mottagit information att nuvarande ordförande, vise ordförande, sekreterare och kassör har för avsikt att ej stå till förfogande för en ny mandatperiod.
Det innebär att ett nytt team må träda fram, avseende Göran Malmberg, teknisk kontaktman och Stefan Jelvin försäkringsansvarig, så är de villiga att kvarstå på sina poster.

Alltså till årsmötet Lördagen den 2 Oktober måste vi ha en ny styrelse som tillsammans med medlemmarna aktiva som passiva för klubben framåt.

Med vänlig hälsning Valberedningen

Yngve Pettersson, yngve@lok.se 013-296222, 070-5210152 (Sammankallande)
Ingemar Nilsson, in@comhem.se 0413-17755
Magnus Jinstrand,. jinstrand@lans-alarm.se 013-12 22 50, 0709-63 36 30
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Re: Viktig Information från valberedningen

Inläggav hemipanter » 10 05 07, 11:16

Då får vi börja om på ny kula då! Detta besked damp ned helt oväntat för mig, klubben får ju inte gå upp i rök så alla som kan tänkas intresserade måste så snabbt det går ta kontakt med valberedningen så att de kan handlägga saken korrekt. Själv har jag sagt att jag inte vill ha andra uppdrag än teknik posten, detta för att jag är alldeles för engagerad i banracing som konsult åt racing team. Samtidigt passar den posten mig rätt bra, jag behöver inte anslå annan tid för att kunna svara på frågor. Även om jag skulle ta en annan post i styrelsen så kommer lika många att ringa till mig i alla fall om teknik, och då blir det dubbla poster i klubben kan man säga. Vad jag i en situation som denna kan göra är att vid önskemål-behov hjälpa dem som vill försöka ta uppdrag i klubben att strukturera upp arbetet.

Ordförandeposten.
Det viktigaste är givetvis ORDFÖRANDEPOSTEN, inte för att det är mer arbetsam än andra poster, utanför att den måste skötas på rätt sätt. Ett ordförande uppdrag uppfattas av många som ett prestige uppdrag, vilket det varken ÄR eller SKALL vara. Som ordet beskriver så skall en ordförande FÖRA ORDET, mellan mötesdeltagare så att alla kommer till tals och känner att dem kan framföra sina åsikter. Samt att strukturera upp arbetet i klubben. Den viktigaste ingrediensen i Ordförandeposten innebär alltså inte per automatik en massa arbete, utan det är att strukturera upp det arbete som skall göras. Arbetet kan utföras av andra likaväl. Om någon känner sig intresserad men först vill diskutera problematiken kring ordförandeposten så är vederbörande välkommen att kontakta mig via mail eller telefon.

Kassören.
Kassören måste ha "normal" datorvana och kunna hantera ett enklare bokföringsprogram. Det är ett i ekonomiska sammanhang enkel uppgift, men kräver det som alltid krävs i sådana här sammanhang, ordnigssamhet, så att allt bokförs direkt och inget glöms bort. Det stora problemet är inte arbetet som sådant utan den mänskliga egenskapen att göra saker "i morgon".

Sekreterare.
Lite som ett kassörsjobb fast med bokstäver i stället. Vi har ju ett antal styrelsemöten och från dessa måste sekreteraren skriva ned dagordningens punkter. Vid nästa möte pricka av vad som verkställts, kommunicera med ordföranden om ny dagordning för följande möte.

Vise ordförande.
Okay, anmäler sig någon så är det bra, men posten är inte livsviktig. I vart fall inte till en början.

Det är alltså stor ide att bygga upp det nya styrelse arbetet mer från grunden. Det innebär att arbetsbördan inledningsvis blir mycket, mycket liten.Vi bygger sedan på med de uppgifter som vi känner att vi orkar med. Då blir alla automatiskt invanda med sina uppdrag, och behöver inte heller vara rädda för att kasta sig in i något "shockarbete".

Göran Malmberg
hemipanter@hemipanter.se
Användarvisningsbild
hemipanter

Återvänd till Allmänt