bromsok bak

Allt som rör bilarna

bromsok bak

Inläggav Lennart » 09 09 29, 7:34

Hej! Undrar om någon har ett tips om åtgärd för att få handbromsen till att funka?Vajern löper lätt och staget till oket glider lätt men får ej handbromsen till att ta.Fotbromsen fungerar.Är åtgärden att dela oket eller har ngn ett annat tips?
Mvh Lennart o Lotta
Användarvisningsbild
Lennart

Re: bromsok bak

Inläggav Janne » 09 09 29, 12:02

Hej Lennart!
Hade samma problem, det var den automatiska justeringen som var sliten. Den ser ut ungefär som ett gängsnitt med en gängtapp som skall greppa i varandra, när dom blir slitna rappar det bara över. Jag löste det med budget varianten och la i en bit silverstål som trycker ut broms klossen. Nackdelen är att när beläggen blir slitna måste man dit med en bit längre silverstål. Går att få tag i nya ok i England, men det var rätt så lång leveranstid. Har för mig att det var Girling som gjorde dom.

Ha de!

Janne
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Janne » 09 09 29, 12:04

Hej igen! Kom på att det kanske är så enkelt att kolven vridit sig 90 grader då låser inte justeringen. Kan vara värt att kolla om du inte redan gjort det.

Janne
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Lennart » 09 09 29, 22:15

Hej! Jag löste det med 2 rostfria m12 brickor mellan kolvarna,då tappen till självjusteringen var uppslitna och kunde ej greppa i varandra.Så jag tog oxå till med budgetvarianten.
Mvh Lennart
Användarvisningsbild
Lennart

Inläggav Mange » 09 10 02, 9:43

Hej Lennart, har renoverade ok om du skulle vara intresserad.

MVH Magnus
Användarvisningsbild
Mange

Återvänd till Teknik