Panteras in Sweden?

Allt mellan himmel och jord...

Panteras in Sweden?

Inläggav Yngve Pettersson » 08 12 02, 0:08

Gamla träffbilder hämtade från PI forum, någon som kan identifiera plats, bilar eller personer? Själv tycker jag mig se Bo Jörgensens Pantera som no 2 från höger.
http://pantera.infopop.cc/eve/forums/a/ ... 1720056385

Hälsningar
Manage Attachments
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Guson » 08 12 02, 20:06

Kan nedre bilden vara från Norrköpings GP? Jag tror närmsta bilen på den bilden är Kenta Gs gamla kärra.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Yngve Pettersson » 08 12 03, 18:20

Norrköpings GP där har jag missat nånnting vilket år kan de ha varit?
Tyckte jag kände igen silon, Lasse du borde ha koll på området nere i hamnen väl?
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Lars K » 08 12 03, 22:52

Yngve Pettersson skrev:Norrköpings GP där har jag missat nånnting vilket år kan de ha varit?
Tyckte jag kände igen silon, Lasse du borde ha koll på området nere i hamnen väl?

Ja den där Pyramidformade byggnaden ligger inte långt från Cafe Saltis om inte jag misstar mig.
Jag var faktiskt på en av motortävlingarna som gick av stapeln i hamnen.
Jag kan ha vart 10 år kanske, säg 1985 kanske?

Hittade en tråd på rejsa.nu
1986 och 1987 kördes Norrköpings Grand Prix i hamnkvarteren mellan hamnen och Lindövägen
För godisälskarna ligger Sveachoklad intill banan (numera Fazer-Cloetta)
Banan går fortfarande att köra med bruksbilen. Start och mål låg nere vid hamnmagasinen, som var bra depågarage.
Man körde med histsoriska bilar, både GT och racersportvagnar (har för mig det hette Steigenberger Cup redan då?) SSK-hade sina standarsvagsnklasser med liksom LadyCup med Lancia Abarth bilarna.
Dessutom kördes år två ett Grp N race, det första i sverige. Själv skulle jag kört en Fiat UNo Torbo i det racet, men en sponsor fick kalla fötter så jag fick lägga ned det projektet.
Arrangörer var SSK och Norrköpings Stad, som satsade helghjärtat och rejält på detta evenemang.
Första året 86, spelade IFK Norrköping avgörande final i forbillen mot IFK Göteborg samma dag som rejset gick några kilometer bort på Idrottsparken. Trots den konkurrensen drog race över 20.000 åskådare.
Om jag minns rätt t.o.m. några tusen fler än fotbollen! År två var det litem mindre publik, tror det var 13-15000 (men är osöker) Tyvärr blev det ingen fortsättning då en del fick storhetsvansinne och andra pinkade revir. Det är ändå det enda riktiga stadsloppet osm körts i Sverige i modenr tid!
Kändisar fanns det gott om på plats. David Piper Stirling Moss, Reine Wisell mfl. och Kung Carl Gustav.
Den sistnämnde var milimetrar att köra över mig när jag bytte hjul på en Formelbil som skulle ut i pausuppvinsingen. Kungen hade varit ute på banan i pausen med sin BMW och kört ifrån Säpogubbarnas Volvo. Jodå vår monark kom t.o.m. fram efter den lilla incidenten och bad om ursäkt och försäkrade sig om att jag inte blivit skadad...

Höjdpunkterna på banan var i följade ornding Racesportvagnarna med David Piper, Moss Wisell etc., Grp Nracet (Wicke Wingqvist utklassning av racing- och rallyelit med sin gatreggade Saab Turbo är legendarisk.
Dåtiden rallyelit som redan körde grupp N fick stordäcng trots 4wd järn so mAudi Quattro och Mazda.
Hsitoric GT var också en höjdare, fullt startfält med allt från MGA till Ferrari 250 GT Lusso.
Faktum var der var då jag på allvar fick upp ögonen för att historisk racing är läckrare än modenr dito
(så det blev aldrig någon Fiat Uno Turbo, utan en Saab två-takt...)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25028&highlight=
Användarvisningsbild
Lars K

Återvänd till Allmänt