Ny forgasser / bensinpumpe

Allt som rör bilarna

Ny forgasser / bensinpumpe

Inläggav Rune Thoresen » 08 08 31, 16:39

Hei, Det står en holley 750 på min 1976 Pantera gts. Jeg vurderer å sette på en ny i stedet for å overhale den gamle.
Har noen erfaring med Holley / andre typer / størrelser ?. Hva regnes som en bra forgasser til 351 Cleveland ?
(Min maskin har kvassere kam og skal i følge forrige eier gi ca 390 hp.)

Ved hard akselerasjon hender det av og til at motoren 'henger / bremser ' litt når den kommer opp i turtall ( fra ca 4000 rpm )
Kan problemet være bensin pumpa ? Er i tilfellet en ny mekanisk pumpe ok eller bør jeg gå over til elektrisk ?

Hilsen Rune , Norge
Användarvisningsbild
Rune Thoresen

förgasare

Inläggav Ingo » 08 08 31, 18:49

Här är en länk som är bra fingervisning...
http://www.carburetion.com/calc.asp
man brukar väl anse att cleveland tål lite extra i storlek på förgasaren,men risken finns att man får "döda områden" i onödan med för stor förgasare.
men du borde ju helst kolla upp syrebalansen i motorn med lambdasond eller bara att okulärgranska tändstiften... :D
och se om den går fett eller magert.
är det bränslepumpen så lär den ju tappa mer desto högre upp man kommeri effektuttag.
men kolla normala servicegrejer före pumpen ,typ luftfilter.
Men personligen tycker jag 750 låter vara i överkant..
Och en cleveland ska ju aldrig varvas över 6000 varv....
Användarvisningsbild
Ingo

Forgasser

Inläggav Rune Thoresen » 08 08 31, 19:31

Takk for svar Ingo
Oppdaget nå at jeg har en 650 Holley ( List 4777 - 2 2791 ) ( dårlig hukommelse :D )
Tennstiftene har normal farge og forgasseren har fungert bra til nå.
Ser at den lekker bensin fra begge sider ved skrue / aksling til akselerasjonspumpene når jeg vrir på gasspådraget og antar at det eller bensinpumpen er problemet. Luftfilter, kabler, bensifilter, tennstifter er ok / nytt.

Den har normalt jevn kraft / akselerasjon opp til 6000 rpm. Men av og til merker jeg altså at den 'bremser' fra ca 4000...

Mulig jeg bare kjøper et rep sett og skifter pakninger ?

Igjen, takker for tips :D

Rune,
Användarvisningsbild
Rune Thoresen

holley

Inläggav Ingo » 08 08 31, 19:37

650 är ju mer normalt.
Brukar fukta runt accpumparna på doblepumpern om den stått oanvänd ett tag.antar att packningarna torkar ihop,antagligen likadant till luftskruvar.
lite olja på packningarna hjälper ibland.
det går ju att kolla om bränslepumpen flödar tillräckligt med en bränsletrycksmätare som du sätter in i ett T i kretsen.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Jason » 08 09 01, 16:38

Körde med ett Torker II insug och 244-gradig kam (vid .050) på min Cl men fick aldrig den att gå riktigt med 650:n jag hade. Bytte till en 750dp mekanisk och lirade in den med hjälp av lambdamätare och det blev bra skillnad...
---> Jocke Glaés <---
Användarvisningsbild
Jason

Inläggav Egil Viddal » 08 09 05, 8:40

Jason skrev:Körde med ett Torker II insug och 244-gradig kam (vid .050) på min Cl men fick aldrig den att gå riktigt med 650:n jag hade. Bytte till en 750dp mekanisk och lirade in den med hjälp av lambdamätare och det blev bra skillnad...

Jeg kjører med stort sett samme kombinasjonen - og det fungerer godt. :P
Egil Viddal

Bergen
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Återvänd till Teknik