Kylare och värmeproblem...

Allt som rör bilarna

Kylare och värmeproblem...

Inläggav Lassebros » 15 07 28, 22:03

Hej på er.
Jag undrar lite om någon av er vet om det finns någon ersättningskylare till Panteran?
Min läker några droppar när jag kört en sväng. Eller går det att fixa?
Sen blir den väldigt varm. Mätaren närmar sig 230 Gr F. Misstänker att jag får in luft i systemet av någon anledning.
Tips någon?
Lars.
Användarvisningsbild
Lassebros

Re: Kylare och värmeproblem...

Inläggav Norman » 15 07 29, 8:10

Jeg vet ikke helt hvordan du fikser radiatoren, men jeg har også store problemer med at motoren blir varm. Jeg vil kjøpe og montere en elektrisk vannpumpe og ha den i tillegg til den originale. Vet om en annen som har denne pumpen og han har ikke hatt problemer med varm motor etter montering. er vel også lettere å få ut luft av systemet når man har en elektrisk pumpe......vil jeg tro?

http://www.gundersenmotorsport.no/lopsb ... /vannpumpe
Användarvisningsbild
Norman

Inläggav Yngve Pettersson » 15 07 29, 10:46

Kolla med Peter 0703 689981
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Anders H » 15 07 29, 19:43

Kylaren går att laga en kylarfirma löder den åt dig.

Det sitter en plåt mellan in och utloppen på kylaren som brukar lossna så det mesta av vattnet går direkt till utloppet och inte genom kylaren. Det är enkelt för kylarfirma att löda dit en plåt så det blir tätt.
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H

Inläggav piney » 15 10 13, 22:03

Hej, jag hade samma problem... Det skulle kostat mer att laga den gamla kylaren än att köpa denna i aluminium:

http://www.ebay.com/itm/Aluminum-RADIATOR-71-96-De-Tomaso-Pantera-/161856951573?hash=item25af6d1515&vxp=mtr

Den har uttag för två stycken tempswitchar 3/8"NPT, jag köpte en för 160F och en 180F här:
http://www.ebay.com/usr/americanvoltcom

Efter detta har jag inga som helst problem med överhettning... Eldprovet var cruising på Sveavägen i
somras, stod stilla i timmar, hela tiden stabil och normal temp!

//Martin
Användarvisningsbild
piney

Inläggav Lassebros » 15 10 18, 20:45

Ok, tack för tipset Martin.
Jag följde ditt exempel och beställde.
Vad har du för fläktar till kylaren?
Lasse
Användarvisningsbild
Lassebros

Inläggav piney » 15 10 18, 21:09

Hej, jag använde samma fläktar som innan (de satt i när jag köpte bilen). Får dock för mig att de inte är original... Ser ut så här:

Bild

MVH/ Martin
Användarvisningsbild
piney

Inläggav Lassebros » 16 05 18, 21:09

Så här blev det till slut.
Temperaturen är mycket bättre. Inga problem vid normal körning.
Lite varm blir den när man cruisar genom stan men den kokar inte.
Tänkte byta till mindre remskiva på vattenpumpen också så småningom.
Bild
Användarvisningsbild
Lassebros

Inläggav piney » 16 05 18, 22:27

Vad bra och tjusigt blev det :)

Vet du om du fortfarande kan ha luft i systemet? Går båda fläktarna vid cruising?
Användarvisningsbild
piney

Inläggav Lassebros » 16 05 19, 17:07

Ja det tror jag dom gör. Som sagt, den blir lite varm, typ 95-97 grader vid cruising.
Jag tror inte jag har någon luft i systemet. Jag satte en avluftningsslang från kylaren till expantionskärlet som i sin tur har en slang till sugsidan på pumpen. Avluftningen tycks fungera för slangen blir varm.
Lars.
Användarvisningsbild
Lassebros

Inläggav extrafast » 19 09 21, 20:07

Hej

Lånar tråden eftersom ämnet stämmer.
Jag har lite värmeproblem om jag står stilla på tomgång, Har kokat givaren kopplad till originalmätaren så jag vet var 100°C ligger. När bilen är riktigt varmkörd och jag står still på tomgång så ligger jag runt 100°C, den kokar inte pga trycket i systemet men det känns ändå inte bra.
Nu har jag loggat tempen i kylaren, en givare vid inloppet och en vid utloppet, se bild på loggen.
Till min förvåning såg jag att det varma vattnet går in i den undre anslutningen på kylaren. Är det verkligen rätt? Har aldrig sett en bil med den kopplingen... Kan det bli bättre kylning om man skulle skifta anslutningarna?
Tänkte köpa nya fläktar och täppa till områdena runt fläktarna för ökad genomströmning, som det är nu blåser ju fläktarna åt alla håll.
Vad drar ni för slutsats av tempkurvorna? Är att kylaren för dålig? Är fläktarna för dåliga? Eller är det vattenpumpen som pumpar för lite på tomgång?

På tomgång (33-36min) ser man ju att differensen mellan in och ut är större än annars, returtempen stiger inte nämnvärt, däremot motortempen stiger mycket, det skulle tyda på dålig cirkulation tycker jag.

Tips, åsikter och tankar kring detta mottages tacksamt.

Ulf
Bild
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Lassebros » 19 09 21, 20:33

Hej.
Jag har blivit kvitt värmeproblemen genom ett antal olika lösningar. Den mest effektiva lösningen blev en riktigt bra fläkt.
Förutom fläkten så har jag en ny kylare, mindre remskiva på vattenpumpen, riktiga Cleveland termostaten och dragit om alla slangar med automatisk avluftning, samt justerat tändningen. Nedre anslutningen går till kylaren på min bil, det kylda vattnet med andra ord.
Kylfläkten jag köpte är en Spal 305 https://www.overtake.se/webshop/kylsyst ... al-305-mm/.
Numera kör jag utan problem vid 25C ute, med en temperatur runt 95 på kylarvattnet.
Lars.
Användarvisningsbild
Lassebros

Återvänd till Teknik