Hej
Lånar tråden eftersom ämnet stämmer.
Jag har lite värmeproblem om jag står stilla på tomgång, Har kokat givaren kopplad till originalmätaren så jag vet var 100°C ligger. När bilen är riktigt varmkörd och jag står still på tomgång så ligger jag runt 100°C, den kokar inte pga trycket i systemet men det känns ändå inte bra.
Nu har jag loggat tempen i kylaren, en givare vid inloppet och en vid utloppet, se bild på loggen.
Till min förvåning såg jag att det varma vattnet går in i den undre anslutningen på kylaren. Är det verkligen rätt? Har aldrig sett en bil med den kopplingen... Kan det bli bättre kylning om man skulle skifta anslutningarna?
Tänkte köpa nya fläktar och täppa till områdena runt fläktarna för ökad genomströmning, som det är nu blåser ju fläktarna åt alla håll.
Vad drar ni för slutsats av tempkurvorna? Är att kylaren för dålig? Är fläktarna för dåliga? Eller är det vattenpumpen som pumpar för lite på tomgång?
På tomgång (33-36min) ser man ju att differensen mellan in och ut är större än annars, returtempen stiger inte nämnvärt, däremot motortempen stiger mycket, det skulle tyda på dålig cirkulation tycker jag.
Tips, åsikter och tankar kring detta mottages tacksamt.
Ulf