Kyl termostater

Allt som rör bilarna

Kyl termostater

Inläggav Hlb » 09 02 05, 23:20

Min bil hade vid köpet båda kylfläktarna permanent inkopplade. Tänkte nu koppla om och låta en fläkt gå på termostaten och en gå manuellt via knappen i kupén.

Nu finns det 2 termostater på kylaren - vilken skall jag koppla in den första fläkten på?

Därtill verkar jag vara en av de sista(?) som har sensorn för kylvatten tempen på behållaren och inte på blocket. Vad krävs för att flytta den till blocket. Köpa en sensor och som skruvas in på avsedd plats?
Användarvisningsbild
Hlb

Re: Kyl termostater

Inläggav Guson » 09 02 06, 11:30

Hlb skrev:Min bil hade vid köpet båda kylfläktarna permanent inkopplade. Tänkte nu koppla om och låta en fläkt gå på termostaten och en gå manuellt via knappen i kupén.?

Koppla in en fläkt till varje termoswitch, koppla in brytaren som override på en av dem.

Hlb skrev:Nu finns det 2 termostater på kylaren - vilken skall jag koppla in den första fläkten på?

Det spelar ingen roll om du kopplar in båda som jag föreslår, annars beror det på vad de har för omslagstemperaturer.

Hlb skrev:Därtill verkar jag vara en av de sista(?) som har sensorn för kylvatten tempen på behållaren och inte på blocket. Vad krävs för att flytta den till blocket. Köpa en sensor och som skruvas in på avsedd plats?

Jag trodde alla bilar hade dem i behållaren original. Antingen flyttar du den befintliga givaren eller så köper du en extra. Pluggen som blir över från blocket passar i behållarens hål.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik