Kolfilter? och laddningsrelä.

Allt som rör bilarna

Kolfilter? och laddningsrelä.

Inläggav 2björn » 08 05 27, 22:03

Hej!
Jag har en burk sittande på högersidan i motorutrymmet, det går en slang från bränsletankstoppen till burken och från burken går en slang som slutar ned mot väggen in till kupén, det finns ytterliggare en anslutning som det inte sitter någon slang alls.

Kan denna burk vara något slags kolfilter för att ta hand om bränslegaser samt för att släppa in luft till bränsletanken för att undvika vaccum? Eller har den någon annan funktion?

Har någon gjort någon annan lösning och plockat bort burken, vad har ni för tips?

Burkmått = diameter 15cm, höjd 12cm. Sitter i en Pantera -75. se bild.

Laddningslampan slocknar först när jag varvat upp motorn till 3000rpm, känns lite onödigt vid kall motor. Har någon tips på vad felet är och åtgärd?
Jag tror att laddningsrelät sitter på motorrummets torpedvägg, höger sida. Kan det stämma eller var är en normal placering på denna biltyp?

Hälsningar /T :)
Manage Attachments
Användarvisningsbild
2björn

Kolfilter og laderele

Inläggav Rune Thoresen » 08 05 27, 23:01

Hei
Jeg tviler på at boksen du sikter til er orginal, kan ikke huske å ha sett den noe sted i verkstedhåndboken. Kan det være et ettermontert system for å unngå bensingass nær motor / headers ?

Sjekk denne link som har bilder / forklaringer på det meste til Panteraen
( inkl. det elektriske )

http://www.panteraplace.com/Page9.htm

Lading. Har du målt ladestrøm til batteriet. Med motoren i gang burde du ha ca 13,8 volt på vanlig turtall. Kanskje dårlig ladning gjør at du må opp i 3000 omdreininger før ladelampen slår seg av ?

Lykke til :D

Rune Thoresen, Norge
Användarvisningsbild
Rune Thoresen

Inläggav Yngve Pettersson » 08 05 27, 23:39

Hej 2Björn
Läs följande diskussion på http://www.detomaso.nu/ och den 21 April 2007
Jag har demonterat kolkanistern och ersatt den med en backventil PCV valve efter tips bla. från Magnus Lunden, monterade den uppe till höger i utrymmet innanför "gälarna" eller vad de nu heter, bak lilla fönstret
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Sen kunde jag flytta in svirltanken så man kommer åt tändstift mm
Manage Attachments
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav 2björn » 08 05 28, 17:07

Hej Rune och Yngve!

Tack för råd och tips!

Bästa hälsningar /T :D
Användarvisningsbild
2björn

Inläggav 2björn » 08 06 09, 21:07

Jag har fått ett "guldtips" på laddningen som var enkel och kanske någon annan kan ha glädje av! Min laddningslampan slocknade först vid ett motorvarv på 3000rpm och så här kan man lösa det!

"Guldtipset" var att montera en laddningslampa med högre effekt alternativt parallellkoppla ett motstånd över laddningslampan. Jag valde det sistnämda och vips så laddar generatorn direkt efter start. Den som gav mig tipset berättade att man på det viset ökade magnetiseringen av generatorn.Enkelt, billigt och bra! :D /T
Användarvisningsbild
2björn

Hmmm

Inläggav Ingo » 08 06 09, 21:52

2björn skrev:Jag har fått ett "guldtips" på laddningen som var enkel och kanske någon annan kan ha glädje av! Min laddningslampan slocknade först vid ett motorvarv på 3000rpm och så här kan man lösa det!

"Guldtipset" var att montera en laddningslampa med högre effekt alternativt parallellkoppla ett motstånd över laddningslampan. Jag valde det sistnämda och vips så laddar generatorn direkt efter start. Den som gav mig tipset berättade att man på det viset ökade magnetiseringen av generatorn.Enkelt, billigt och bra! :D /T

Men finns det inte en motståndstråd på panteran?,usa fordarna från samma tid hade ju en motståndstråd på kretsen,pajar lampan slutar ju bilen att ladda...
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Yngve Pettersson » 08 06 09, 22:04

Var det inte motståndstråd alternativt förkopplingsmotstånd, men till tändspolen?
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav 2björn » 08 06 10, 10:08

Hej Yngve och Ingo!
Det var inte ett förkopplingsmotstånd till tändspolen, vad har det motståndet för funktion? Jag har sett att man ska ha det eller inte beroende på typ av tändspole, men vet inte varför?

Han som gav mig tipset i detta fall har en firma som bara sysslar med bilelektronik och enligt honom så påverkades magnetiseringen av generatorn på detta vis och det fungerade.

Var brukar motståndstråden i generatorkretsen vara placerad? Det var kanske den som saknades eller inte var hel i mitt fall? :D /T
Användarvisningsbild
2björn

Inläggav Guson » 08 06 10, 11:22

På min bil satt det ett effektmotstånd lött på lampsockeln till laddningslampan. Jag har en generator med inbyggd laddningsreglering och den börjar ladda även helt utan lampa eller motstånd. Det krävs dock uppvarvning till ca 2000 varv/min innan det börjar ladda om lampan saknas.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav Leffe9188 » 08 06 10, 19:24

Hej Björn ! Ska försöka förklara pedagogiskt, försöka asså...När det gäller förkopplingsmotstånd till tändspole:Förkopplingsmotståndet sänker spänningen till tändspolen vid normal drift som annars (utan motstånd) skulle bli överhettad utan att en kraftig förbrukare(startmotorn)förbrukar spänning. Allt detta för att tändspolen skall kunna leverera en kraftig gnista till stiften även medans startmotorn förbrukar av bara f-n.
Man kan väl säja att tändspolen är tillverkad efter spänningsförhållanderna som gäller när startmotorn är i drift, övrig tid när tändningen är tillslagen går spänningen via förkopplingsmotståndet. PUH !!!!
Kommentarer på det ? :? :?:
//Leffe
Ps Jag låååvar att undvika att ge tekniska kommentarer ifortsättningen.........
Leffe S
Användarvisningsbild
Leffe9188

Inläggav 2björn » 08 06 10, 20:42

Hej och TACK Guson och Leffe!
Det såg ut som det varit lött vid min lampsockel oxå, så det ska kanske vara där effektmotståndet ska sitta som original?

Vad gäller den förträffliga redogörelsen om förkopplingsmotståndet till tändspole så tackar jag, nu förstår jag varför!

Till min tändspole går det fram tre kablar varav en inte är inkopplad på tändspolen (den har bara två anslutningar). Skulle man kunna tänka sig att en kabel är med förkopplingsmotstånd och den andra utan? Och hur vet jag att det är rätt? (Antagligen är det rätt idag eftersom det funkar alldeles utmärkt, men för att stilla min nyfikenhet!) :D /T
Användarvisningsbild
2björn

motstånd

Inläggav Ingo » 08 06 10, 21:24

Yngve Pettersson skrev:Var det inte motståndstråd alternativt förkopplingsmotstånd, men till tändspolen?

här är till mustang/cougar och motor till panteran togs ju från cougar,eller åtminstone mercury..
Kolla längre ned 72-73
http://www.autozone.com/addVehicleId,14 ... 528007ec95
Användarvisningsbild
Ingo

kopplingsschema

Inläggav Lennart » 08 06 10, 22:28

Hej! Om någon vill ha kopplingsschema med färgkoder kan jag ta kopia från min verkstadhandbok från -71- uppåt ?
Användarvisningsbild
Lennart

Inläggav Guson » 08 06 11, 9:09

2björn skrev:Hej och TACK Guson och Leffe!
Det såg ut som det varit lött vid min lampsockel oxå, så det ska kanske vara där effektmotståndet ska sitta som original?

Vad gäller den förträffliga redogörelsen om förkopplingsmotståndet till tändspole så tackar jag, nu förstår jag varför!

Till min tändspole går det fram tre kablar varav en inte är inkopplad på tändspolen (den har bara två anslutningar). Skulle man kunna tänka sig att en kabel är med förkopplingsmotstånd och den andra utan? Och hur vet jag att det är rätt? (Antagligen är det rätt idag eftersom det funkar alldeles utmärkt, men för att stilla min nyfikenhet!) :D /T

Det hela beror på om du har en tändspole som är avsedd för motstånd eller inte. Om du kopplar in en voltmeter på plussidan av tändspolen, det är alltså den sida som inte är kopplad till fördelaren, och sätter andra mätpinnen mot jord så kommer du att mäta antingen 12-13 V (då har du inget förkopplingsmotstånd) eller en spänning som är väsentligt lägre, jag har tex ca 8 V.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav 2björn » 08 06 13, 22:35

Hej och TACK för svar och tips Ingo, Lennart och Guson!
Lennart! Tack för erbjudandet om kopplingsschema! Jag ska försöka få tag på en komplett verkstadshandbok så snart som möjligt, om jag misslyckas kanske jag kan återkomma? :D /T
Användarvisningsbild
2björn

Återvänd till Teknik