Knapp på instrumentbrädan.

Allt som rör bilarna

Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 02, 13:18

Sitter ju en knapp på instrumentbrädan på min bil av rektangulär standardtyp bredvid vindrutetorkarknappen ,ungefär där senare bilar har varningsblinkers. trodde det var en tidig typ av varningsblinkerskontakt,men ingen av kablarna verkar ha kontakt med blinkerskretsen.
Nu när jag höll på med lyset på bilen blev jag helt plötsligt av med halvljuset,men när jag ändrade den här skumma kontakten kom det tillbaks. finns en relativt lång gul kabel till kontakten som skulle kunna nå fram till kylaren bla. Kan det vara en kontakt för att styra grodögonen?
Finner inget sådant i något elschema,men å andra sidan stämmer inget av de elscheman jag funnit helt med min bil heller. Finns ett tidigt på pantaraplace som stämmer någorlunda,men det lyckas jag bara förstora längst fram på bilen, och hittar inga förklaringar heller till det schemat på samma vis som till alla till nyare bilar.
Mina grodögon fungerar definitivt inte som dom ska.alla kablar och kontakter verkar stämma med senare scheman men främre kontakten bryter inte kretsen till motorn trots att kontakten verkar bryta som den ska? kan ju vara reläet som är knäppt ? (har kopplat in en lampa istället för motorn till grodögonen för att tydligt se när det finns spänning eller inte)
Bild
Bild som visar var knappen suttit på instrumentbrädan.
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Guson » 17 01 03, 22:00

Din bil borde inte ha någon särskild knapp för vare sig luckorna eller själva lamporna. Kan det vara så enkelt att någon "fixat" ett problem med den vanliga brytaren eller kablarna med en förbikoppling? Du skriver att halvljuset försvinner. Funkar helljuset fortfarande med brytaren av? Isf är det något märkligt. Lampknappen i mittkonsollen skall utföra två moment. I första klicket ger den ström till parkeringsljus. I andra klicket ger den ström till parkeringsljus och hel-/halvljusomkopplaren i blinkersspaken samt det relä som öppnar luckorna.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 04, 14:56

Precis!! Knappen är av orginaltyp ,kablarna är standard elsystems kablar ,en gulsvart ,en svartvit ,en brun ,och så den långa gula lite grövre som jag inte vet var den ska gå.. hålet i instrumentbrädan ser original ut.
Och halvljuser försvinner som sagt när man bryter brytaren.
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 04, 15:00

angående grodögonen ,blir inte klok på den funktionen heller. i vilket läge ska man börja,för vad jag förstår vänder bara reläett riktning?
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Guson » 17 01 04, 15:43

Nu har jag inte schemat här men luckorna kan inte röra sig om inte tändingslåset är i läge "radio/acc" eller "tändning på". Hel och halvljus däremot funkar med tändning av. Det lyser alltså nere i skärmen om man slår på ljuset av misstag med tändningen av. Luckmotorn har alltid spänning fram till sig med tändning på men ändlägesbrytarna stannar motorn i respektive ändläge. Reläet ändrar riktningen när lyset är på. Om tändningen är av när du slår på lyset så klickar reläet men motormatningen saknas så därför händer inget. Är det här till någon hjälp?
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 04, 16:30

När jag hade inkopplat så bröt inte motorn av någon anledning(brytarna fungerar) ,men verkar som att reläet kanske inte fattar att tändningen brutits?. nåväl jag satte en lampa där istället för att se att det verkligen bryter ,och det är det si och så med. kablarna verkar stämma efter elscheman jag sett)och kört med summer ,testlampa),men min bil har ju inte riktigt rätt färger mot de scheman jag sett..
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Guson » 17 01 04, 16:43

När tändningen är av och lyset av så skall ingen av kontakterna på reläet ha spänning. Har det spänning är något felkopplat.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 05, 14:23

När man slår på lyset slår reläet,när tändningen är på lyser lampan/motorn får spänning,och bryter man strömmen så försvinner spänningen över motorn/lampan.
så det verkar ok.
tog lös reläet och kablarna verkar sitta som enligt ritningar och bilder jag sett samt Anders bil i Luleå.
kopplade in motorn och stängde lyset med tändningen på då gick grodögonen ner. men verkar inte bryta helt.(möjligt vippbrytaren får justeras hårdare.)
den gör ett litet ryck uppåt på några millimeter sedan ner när jag stänger lyset igen går den neråt ett par gånger sedan stannar den men spänning verkar finnas så då bryter jag strömmen för säkerhets skull..
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 06, 14:22

Nu verkar det fungera det mesta,att grodögonen inte vill upp beror nog mest på att det kärvar.Allt var nog i princip rätt kopplat men var väl lite oxider och glapp på några ställen.
Dock ingen lösning på varför knappen på instrumentbrädan finns... :lol:
Någon bra ide att smörja lagringarna ute på axeln till grodögonen?
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 07, 12:37

Dock så fick jag vända riktning på motorn av någon anledning? ,skumt då allt verkar stämma mot olika elscheman..
Undrar vilket spel man bör ha mellan motor och kuggkrans? först så var det väl tight och sedan när jag släppte ner motorn lite ville den nästan kugga om.så fick spänna upp den igen.men verkar inte riktigt hålla samma spel hel resans gång.. :lol:
I verkstadshanboken står bara att man ska montera motorn..
Men knappen ter sig ännu mer bisarr när allt är igång och fungerar,varför en knapp som bryter halvljuset?

Bild
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Guson » 17 01 08, 23:56

Skönt att det verkar ordna sig. Jag skulle försöka bli av med omvägen över knappen, den är nog en rest från en gammal hemmalagning. Om kuggspelet ändrar sig genom rörelsen kanske något är slitet i lagringen eller snett i kuggplåten? Så mycket borde det inte variera.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 09, 18:15

Knappen borde vara en hemmalagning,men det ser inte ut så,hålet till knappen var aldeles för tjusigt,och kablarna är definitivt orginalkablar.
Men får försöka koppla i ihop på något vis utan knapp. försköt motorn lite i sidleddå blev spelet acceptabelt.men inte är det som när man kör upp lyset på corvetten eller volvo 480,n :lol:
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Anders H » 17 01 09, 21:52

Om du har lyset i uppfällt läge där dina mystiga låshakarna håller fast hela lyftanordningen orkar då motorn dra ner lyset?

Om inte så är det därför du kan slå av lyset med extra knappen!
Anders Hellberg
Pantera GR3 -75
www.scuderiadetomaso.se
Användarvisningsbild
Anders H
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 08 01 26, 20:58
Ort: Lule

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Guson » 17 01 09, 22:59

När luckorna går ner är ljuset redan avslaget så det kan inte vara förklaringen. Däremot kan man tänka sig att de haft svårt att gå upp med ljuset tänt om motorn inte går.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Knapp på instrumentbrädan.

Inläggav Ingo » 17 01 10, 20:57

Jo det skulle kunna vara förklaringen.
Innan jag hade batteriet fulladdat och hade smort leder och drev orkade den bara upp en centimeter drygt ,så man fick hjälpa den med handen.
Ner är dock inget problem och har aldrig varit det.
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Nästa

Återvänd till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron