Huvudbromscylinder

Allt som rör bilarna

Huvudbromscylinder

Inläggav extrafast » 15 06 14, 20:22

Hej alla

Jag tänkte byta huvudcylindern och vet att en del av er har satt dit cylindrar från Volvo 240.

Är det den som jag visar här på bild som ni har använt?

Jag är lite skum på att kolvarna har olika diameter. Den minsta cylindern borde väl användas till bakre oken som kräver mindre olja än de främre oken?


Bild
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Guson » 15 06 14, 20:55

Jag har använt en Volvocylinder som ser ut som på bilden. I efterhand önskar jag att jag valt en cylinder med bakre utgången åt vänster istf höger. Det ger lite bättre plats i bagaget. Det spelar ingen roll vilken anslutning som går bak och vilken som går fram, det är samma tryck i båda hålen. Volvos bromssystem har exakt lika stor ok-kolvarea i båda kretsarna så det skall inte heller vara en avgörande faktor.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav extrafast » 15 06 15, 18:30

Tack för svaret.

Jag har funderat länge på hur det kan vara möjligt och faktiskt kommit fram till att du måste ha rätt, det borde inte spela någon roll vilken cylinder som går till fram eller bak bromsarna. Om inte den kretsen med den stora cylindern går sönder, för då blir det som att ha en mindre cylinder på den fungerande kretsen, och då vill man nog ha den krets som tar minst olja. Eller tänker jag fel?

Men då undrar man ju varför dom gör en sån konstruktion, vore det inte lättare att bara borra samma diameter hela vägen...

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Guson » 15 06 15, 22:54

Gamla cylindrar från 140 har samma borrning rakt igenom men i övrigt snarlikt bromssystem. En fördel kan vara att om den krets som är närmast servot går sönder så får man större bromstryck i den kvarvarande kretsen och bromsarna känns "bättre". Jag körde min 142a på en krets en kort bit och det var tungtrampat nånting hemskt. Man får trycka dubbelt så hårt för samma bromsverkan med en krets borta.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Alf » 15 07 17, 23:11

Det går också bra att gå till Mekonomen och köpa en cylinder som har fyra bulthål som Panteran det gjorde jag och den fungerade ypperligt.
Användarvisningsbild
Alf
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 11 06, 23:39

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Ingo » 15 07 20, 20:18

Och den cylindern kom från vilken bil?
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Ingo » 15 07 20, 20:18

Och den cylindern kom från vilken bil?
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Lassebros » 20 05 24, 11:31

Öppnar tråden igen.
Känner någon till om det finns en ersättare för min huvudbromscylinder?
Läser i tråden om Volvo 240 men den verkar ha andra fästen än vad min har.
Bild
#5358
Användarvisningsbild
Lassebros
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 06 22, 21:31
Ort: Gävle

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav extrafast » 20 05 26, 10:59

Hej

Jag fick göra en adapterplatta för att få dit huvudcylindern från 240.
Men jag är inte nöjd med Volvo-cylindern, pedalen blir alldeles för mjuk. Den har för liten kolv-diameter, och i kombination med att jag satt dit wilwood-ok så känns inte pedal bra.

Om du hittar någon bromscylinder som funkar bra får du gärna berätta. Jag tror att man skulle behöva en cylinder med ca 25mm diameter, om jag inte minns fel så har Volvon 19mm.

Ulf
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Guson » 20 05 28, 10:19

Volvocylindern skall vara 22 mm, kopplingscylindern däremot är 19 mm.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav extrafast » 20 05 28, 10:41

Hej

Hmmm, har inte 240 kopplingvajer? Kanske bara de äldre som jag mekat med.

Du har rätt där, det var nog inre cylindern som var 19mm och yttre 22mm.

Har för mig att originalcylindern har 24mm dia, eller kommer jag ihåg fel... hur som helst så tar ju bromsarna bra men jag gillar inte mjukheten i pedalen med 240-cylinder.

Ulf
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Huvudbromscylinder

Inläggav Guson » 20 05 28, 13:03

Det är Panterans kopplingscylinder som är 19 mm. Jag är ganska säker på att originalbromscylindern är 22 mm. Det kan ju vara olika på bilar med stora och små bromsar iofs. GT5 mfl har andra ok.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 411
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala


Återvänd till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron