Felvisande hastighets- / vägmätare

Allt som rör bilarna

Felvisande hastighets- / vägmätare

Inläggav 2björn » 08 06 24, 20:09

Hastighets- och vägmätaren visar alldeles för mycket, när jag kör i 50 km/h visar den ca 90 km/h. När jag står still stannar visarnålen lite ovanför "stoppinnen", men det verkar inte bara vara att nålen står i fel läge för även vägmätaren visar kraftigt fel.

Något tips om vad och hur?? :D /T
Användarvisningsbild
2björn

felvisning

Inläggav Ingo » 08 06 24, 21:37

Kolla först att rullomkretsen på bakdäcket stämmer någorlunda med orginal.
men faktum är att viren är lång ochkrokig,så att det går tungt så det måste även i sina bästa stunder vara en bristfällig konstruktion.. :D
Skaffa gps,för hastighetsmätarens huvuduppgift är att röra på sig när du besiktar bilen..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Guson » 08 06 26, 9:06

Det finns några olika vinkelväxlar (sitter på hastighetsmätardrivningen) med olika utväxling att välja på. Det är väl olika växel till miles- och km-mätare? Har man fel vinkelväxel visar det galet. Min nål stannar också strax ovanför pinnen. Mätaren visar stabilt ungefär 20 km/h för mycket över hela området som används normalt i Sverige. Vägmätaren visar ca 10% för lång körsträcka. Jag har 295/50-15 bak.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav 2björn » 08 06 29, 13:04

Tackar för svar! Ska ta en koll över om det sitter rätt vinkelväxel i den! Fram tills dess får GPS duga! :D /T
Användarvisningsbild
2björn

Återvänd till Teknik