erfarenhet av importmoms på en Pantera

Allt mellan himmel och jord...

erfarenhet av importmoms på en Pantera

Inläggav Schnellfahren » 14 12 02, 20:29

Hej,
Är det någon här som har erfarenhet av hur en Pantera värderas då man importerar den från USA?
Generellellt vid import så har man dels moms och tull att lägga på bilens anskaffningsvärde, men klarar bilen tullens krav för en veteranbil så kan den förtullas på 12% införselmoms.

Bilar skall uppfylla följande krav för att klassas som ett samlarfordon;
I ursprungligt skick, utan omfattande förändringar av chassit, styr- och bromssystemet, motor mm.
Minst 30 år gammal.
Av en modell eller typ som inte längre tillverkas.
Utlåtande från erkänd expert, t ex ansluten till Västsvenska Handelskammaren.

Någon som har koll på hur en Pantera normalt värderas? Är den tillräckligt sällsynt för att klassas som samarfordon?

hälsningar //Ricky
Användarvisningsbild
Schnellfahren

Re: erfarenhet av importmoms på en Pantera

Inläggav Janne » 14 12 03, 0:07

Tja! Min gjorde det i alla fall, men tror de har blivit något restriktivare på senare år.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Schnellfahren » 14 12 03, 9:51

Janne skrev:Tja! Min gjorde det i alla fall, men tror de har blivit något restriktivare på senare år.

Var det länge sedan du tog in din? Problemet är ju att det verkar svårt att få ett förhandsbesked på en bil.

hälsningar

Ricky
Användarvisningsbild
Schnellfahren

Inläggav Janne » 14 12 03, 11:57

Tog in den 2006, var fraktbolaget som ordnade med en besiktningsman som fixade den låga momssatsen.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav extrafast » 14 12 04, 17:26

Hej

Jag importerade en Pantera från USA i somras. Det transportföretag jag anlitade klantade till det och angav bilen som en vanlig, ej samlarfordon. Jag fick en del extra arbete med detta med att samla in fakta som styrkte att biltypen var av samlartyp, plus att jag fick leta reda på en (betrodd) kille som kunde komma hem till mig och verifiera att den var original. Dessa dokument skickades sen till tullen och sedan var det inga problem.

Men transportföretaget sa att om dom hade tullat in den rätt, som ett samlarfordon från början, skulle tullen inte ifrågasatt det.
Så se till att den tulldeklareras som samlarfordon så är det nog inga problem.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Schnellfahren » 14 12 04, 21:34

extrafast skrev:Hej

Jag importerade en Pantera från USA i somras. Det transportföretag jag anlitade klantade till det och angav bilen som en vanlig, ej samlarfordon. Jag fick en del extra arbete med detta med att samla in fakta som styrkte att biltypen var av samlartyp, plus att jag fick leta reda på en (betrodd) kille som kunde komma hem till mig och verifiera att den var original. Dessa dokument skickades sen till tullen och sedan var det inga problem.

Men transportföretaget sa att om dom hade tullat in den rätt, som ett samlarfordon från början, skulle tullen inte ifrågasatt det.
Så se till att den tulldeklareras som samlarfordon så är det nog inga problem.

Mvh Ulf

Låter mao hoppfullt! :-)

Tack för infon.

mvh //Ricky
Användarvisningsbild
Schnellfahren

Återvänd till Allmänt