Clutch / gir /revers

Allt som rör bilarna

Clutch / gir /revers

Inläggav Rune Thoresen » 08 05 27, 23:15

Girkassen på min Pantera fungerer godt i alle gir, men,.. jeg må som regel jobbe litt med å få den i revers. Oppdaget nylig at det fungerer best om jeg går innom første gir før jeg går til revers. Er dette normalt for biltypen ? eller har jeg et problem i vente ? :cry:

Justering av clutch: Min clutch tar veldig langt ute. Ingen tendens til sluring. Forsøkte å lese meg til korrekt justering i verkstedhåndboka men
er litt usikker på engelsken... Det står foreksempel noe om fri vandring på pedalen opplyst i tommer, men ingen sted om hvor du skal måle ?
Hvis jeg har oppfattet det rett skal clutchen ta ganske raskt fra bunnen av ?

På vanlige biler er en clutch som tar langt ute tegn på slitasje og at clutchen nærmer seg slutten ? På den annen side må du vel da trø dypt og heftig ved hvert girskift. Noen som har erfaringer med dette ?

Hilsen Rune Thoresen, Norge
Användarvisningsbild
Rune Thoresen

Inläggav Yngve Pettersson » 08 05 27, 23:53

Jag hade liknande problem kunde inte justera så jag fick in backen utan oljud jag fick stanna motorn var gång, bytte till en långslagig Slavcylinder (mindre kolvdiameter) fungerat utmärkt i flera år nu i år skall jag fixa till Master cylinder som börjar kännas "degig"
Om jag kommer ihåg rätt så hade jag en slavcylinder som flyttade sig ca 13-15 mm efter bytet ökade det till ca 22-25 mm.
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

slav

Inläggav Ingo » 08 05 28, 20:04

Yngve Pettersson skrev:Jag hade liknande problem kunde inte justera så jag fick in backen utan oljud jag fick stanna motorn var gång, bytte till en långslagig Slavcylinder (mindre kolvdiameter) fungerat utmärkt i flera år nu i år skall jag fixa till Master cylinder som börjar kännas "degig"
Om jag kommer ihåg rätt så hade jag en slavcylinder som flyttade sig ca 13-15 mm efter bytet ökade det till ca 22-25 mm.

Kommer du ihåg var den slaven kom ifrån?
Vi skulle nog start en tråd eller delforum om olika tips och förbättringar..
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Yngve Pettersson » 08 05 28, 20:42

Ingo
Den beställde jag från Pantera East (rostfri) tillsammans med fälgar mm.
Sen kan man ju om man är händig med svarven fixa en "insats" med mindre diameter men det är hel del arbete.

Just nu har jag lite problem med att få tag i en renoveringssats till Mastern skall passa från en Fiat X 1/9 men jag har ännu inte hittat någon leverantör, själva mastercyl är ej lika utvändigt såna finns att få tag på
Någon som vet fler bilmärken som har samma renoveringsats?
Hälsn. Yngve#2483
Yngve Pettersson
Kassör SDTK

Inläggav Lars K » 08 05 28, 22:37

Yngve Pettersson skrev:Ingo
Den beställde jag från Pantera East (rostfri) tillsammans med fälgar mm.
Sen kan man ju om man är händig med svarven fixa en "insats" med mindre diameter men det är hel del arbete.

Just nu har jag lite problem med att få tag i en renoveringssats till Mastern skall passa från en Fiat X 1/9 men jag har ännu inte hittat någon leverantör, själva mastercyl är ej lika utvändigt såna finns att få tag på
Någon som vet fler bilmärken som har samma renoveringsats?

När jag renoverade min huvudcylinder till kopplingen så gick jag in på Mekonomen bara. Det var standardpackningar så....
Användarvisningsbild
Lars K

Återvänd till Teknik